American Enterprise Institute for Public Policy Research

Az

Winter 2004

The Duma Election
By Leon Aron

The December 7, 2003, election to the Russian
parliament, the State Duma, has been portrayed
in the U.S. media as mostly a product of the
Kremlin’s machinations. Its “administrative
resources”—most importantly, its control of
national television channels—are said to be
almost entirely responsible for the winning per-
formance of the “party of power,” United Russia,
which garnered 37 percent of the party-list vote
among twenty-three parties and blocs on the
ballot.

The reality is far more complicated. While
what the Kremlin did or did not do in the run-
up to the election was important, after over a
decade of Russia’s experiment with democracy,
Kremlinology is hardly the source of most, much
less all, the answers. Likely no less intelligent
and no more malleable than voters in other
democracies, Russian voters made what to them
seemed like rational choices based on their
immediate experiences and current political
attitudes.

In addition to manipulation from above,
any analysis of the elections must also take
into consideration the factors that shape out-
comes in national polls in every democracy,
however young, poor, or flawed. In the Rus-
sian case, these factors include the state of
the economy and the dynamic of relative
well-being, the national consensus on eco-
nomic and political systems, the life cycles
of single-issue parties, and the political prefer-
ences and turnout in different demographic
groups.

Leon Aron is a resident scholar and the director of
Russian studies at AEL

1150 Seventeenth Street, N.W., Washington, D.C. 20036

Shaping the Results:
Outside Influences and Their Limits

Allegations of Falsification. In the previous
Duma election (1999), there were proven
instances of ballot stuffing in the Caucasus and
the Central Volga region: Dagestan, Bashkor-
tostan, and Tatarstan. This time, international
observers again charged Bashkortostan—an eth-
nic republic within the Russian Federation in

Russian Outlook

which the Duma poll coincided with a sharply
contested election of the republic’s president—
with “elements of blatant fraud.”!

For the party-list vote in the country as a whole,
allegations of vote rigging thus far have been made
by the Communist Party, based on the comparison
of the official numbers with the party’s own “alter-
native count” and the results of the exit poll of
over forty-three thousand voters in forty of Russia’s
eighty-nine regions.? (In a monitoring alliance with
the center-right Yabloko and the conservative
Union of Rightist Forces (SPS), the Communists
placed at least one observer at each of 94,115
polling stations3 stretched over eleven time
zones—in addition to more than one thousand
international observers from fifty countries and
twelve national and international organizations. )*

Although the Communists did not allege falsifi-
cation of their own party-list vote (the official
results differ from the exit poll by .03 percent), they
noted a discrepancy in the case of Yabloko and
SPS. While Yabloko’s official tally was 4.2 percent,
the Communists’ “alternative count” showed 6 per-
cent, and an independent exit poll conducted
by the Moscow Times, the Soros Foundation, and
the ROMIR polling organization estimated 5.8

202.862.5800

www.aei.org



S

percent.’ For SPS, the corresponding numbers were 4 per-
cent, 5.1 percent, and 6.1 percent.®

Hovering around the 5-percent barrier for entry into
the Duma, the disparities make the difference for both
Yabloko and SPS between having or not having party-
list parliamentary representation. Yet, in the absence of
other proofs, the falsification is impossible to prove since
the deviations are well within the 3.5 percent margin of
error of the MT-Soros-ROMIR poll. Both parties said
that they would take their cases to court if “there were
sufficient evidence covering several regions” and “if the
difference between the official and unofficial counts
proved considerable.”?

Media Manipulation and Harassment. A potentially
more significant impact on the outcome may have
come from what are known as “administrative
resources,” or a set of assets available for abuse by
officeholders. The most important of such levers is
control of the three national television networks,
which skewed the coverage of the parties to give the
most favorable exposure to United Russia.

In addition, local authorities in the provinces were
reported to have used all manner of pressure on the oppo-
sition parties and candidates. The shenanigans included
sudden cancellations of previously approved campaign
events, interruptions in electricity to campaign offices,
and the theft of leaflets and posters. In the case of
Yabloko, which was supported by the imprisoned billion-
aire Mikhail Khodorkovsky, the police searched the offices
of the company that managed the campaign and carried
away computers and papers. The presence of some thirty
provincial governors on United Russia’s national or
regional party lists has given further credence to allega-
tions of “lies and intimidation”® deployed in support of
the pro-Kremlin party.

As a result, while international observers found the
work of the Central Electoral Commission to be “highly
professional,” the multiple disadvantages in which par-
ties competing with United Russia found themselves
prompted the head of the Council of Europe’s monitoring
delegation, David Atkinson, to “regard these elections as
free, but . . . certainly not fair.”

Calling Yabloko’s and SPS’s failure to be elected to
the Duma “one of the saddest things,” Atkinson’s coun-
terpart among the observers sent by the Organization for
Security and Cooperation in Europe (OSCE), Bruce
George, cited the “failure [of the Russian media] to pro-
vide balanced and unbiased reporting” and concluded
that the election had “failed in meeting many OSCE

and international standards.”10 (Together the Council of
Europe and the OSCE fielded five hundred monitors on
election day.)

Limits to the Effectiveness of Outside Pressure. Yet
as over seven decades of media sociology and propa-
ganda research have shown, it is enormously difficult
to mold people’s attitudes on issues that are important
to them. More difficult still is to force consumers to
“switch” brands, be they of toothpaste, laundry deter-
gent, or a political party. This simple truth—obvious
to every starting advertising and marketing researcher
after a month on the job—remains elusive to many
intellectuals and journalists.

After over a decade of raucous democratic battles,
uncensored print media, and ferocious political mudsling-
ing, most Russians are no more gullible than any people
exposed to print and broadcast political advertisements.
Justice Antonin Scalia noted this innate resistance to
media manipulation in his dissent from the U.S. Supreme
Court’s recent decision that sought to “protect” the people
from the “corrupting” influence of political advertising
bought with “soft money” contributions to political cam-
paigns. “The premise of the First Amendment,” Scalia
wrote, “is that the American people are neither sheep nor
fools, and hence fully capable of considering both the sub-
stance of the speech presented to them and its proximate
and ultimate source.”!1

In fact, almost two-thirds, or thirty-eight million of
sixty million Russians who came to vote!? somehow with-
stood the wiles of the Kremlin’s technologists and televi-
sion propaganda and voted for parties other than United
Russia. As if to illustrate Scalia’s argument, a thirty-four-
year-old Moscow printer who had just voted told a U.S.
reporter waiting near the polling station: “They [United
Russia] must have some kind of objectives. But in my
view, it’s just marketing for the party of power. Their
slogan, it’s not for thinking people.”13

Free Television and Radio Time. In the twenty work-
ing days before the election, each of the twenty-three
parties on the national ballot was entitled to three
hours of free airtime on the three state-owned televi-
sion networks, plus two hours on the two state-owned
national radio stations for political advertising and
debates between its leaders and those of other parties.
In addition, one half-hour of free time was given to the
parties on regional state-owned channels.14 All of the
parties could buy additional advertising or debating
time, and many did.



-3

Furthermore, there are over 150 local private television
channels in seventy-seven out of eighty-nine Russian
regions, and over one thousand private radio stations.!>
Unlike their state-owned counterparts, they were far from
uniform in their campaign coverage.

Newspapers and Magazines. The government’s efforts
at molding the electorate were further impeded by
posters, leaflets, newspaper advertisements, door-to-
door canvassing (especially liked by the Communists),
meetings with candidates, and rallies.

Most importantly, unlike national television, print
media of all political leanings are uncensored and were
filled with all manner of pre-election materials reflecting
the entire spectrum of ideological and party biases. There
were forty thousand newspapers and magazines in Russia
in 2002,16 and 7,477 new “mass media sources” were regis-
tered that year. With media-ownership laws more liberal
in Russia than in the United States, many of these publi-
cations are foreign-owned.1” The total daily print run of
newspapers and magazines is over one hundred million.!8

Six weeks before the election, the vigor and candor
of the nearly uniform negative reaction of the privately
owned newspapers to Mikhail Khodorkovsky’s arrest
belied the clichés of the “death” of independent media
in Russia. (For example, the black front page of Novaya
Gageta ran the white-lettered banner headline: “A COUP
HAS TAKEN PLACE IN RUSSIA.”) Freedom of the
press in this election was greatly enhanced by the October
30, 2003, decision of the Constitutional Court to strike
down a law that severely restricted press coverage of cam-
paigns, candidates, and issues.

As anyone who can read Russian would testify, the
criticism of the government, United Russia’s nebulous
platform, and especially its candidates was widespread and
unchecked. The commentaries were especially harsh in
liberal weeklies Moskouskie Novosti and Novoe Vremya, the
left-leaning Novaya Gazeta, and leftist nationalist Zavtra,
with the latter specializing in vicious Putin cartoons.
Hundreds of pro-Communist national, regional, and dis-
trict newspapers with an aggregate print run of millions
were not too far behind.

The Internet. All the parties competing in the elec-
tions had their platforms, information about the candi-
dates, and a plethora of campaign materials posted on
websites where they could be easily accessed, copied,
and distributed by anyone wishing to do so. In addition
to dozens of uncensored Internet news and commentary
websites, all the major newspapers and magazines have

their own sites as well. (According to surveys, between
9 percent and 11 percent of Russian adults—13-16
million people, or 12—15 percent of all eligible voters—
have access to the Internet at home or work.)19

In the end, the manipulation may have moved a few
percentage points here and toppled a candidate there.
But with sixty million people turning out to vote, twenty-
three parties on the party lists, and 1,985 candidates from
single-mandate districts running for the other half of the
450 Duma seats (or almost nine contenders per seat), it is
hard to imagine the outside factors fundamentally chang-
ing the final results.

“It’s the Economy, Stupid!”

Virtually absent from the election commentary is the
single largest explanatory variable: the economy. In what
appears to be a new “iron law” of capitalist democracies,
barring a major political scandal or a natural disaster,
economic stability—better yet growth—makes the
leader of the executive branch widely popular and
almost invulnerable to challenges.

Russia is no different. There are many things people
like about Putin—who is perceived by millions as trust-
worthy, caring, honest and, after thirty years of senescent
and infirm leaders, youthful, energetic, and fit—but at the
core of his 70- to 80-percent popularity, without a doubt,
is the four years of economic growth unprecedented at
least since the early 1980s.

Since Putin was elected president, the nominal GDP
has grown $260 billion in 200020 to the projected $423
billion in 200321—an almost two-thirds increase. (This
year the economy is expected to expand between 6 per-
cent and 7 percent.) Starting in 2000, investment grew by
an average of 9 percent a year, construction by 9 percent,
services by 5 percent, and retail trade by 19 percent.??
Since 1998, labor productivity has grown by 50 percent.23
In 2003, until Khodorkovsky’s arrest on October 25, the
Russian stock market was the best performing in the
world, with the RTS index reaching an all-time high on
October 1.

Boosted by high oil prices, Russian private oil compa-
nies have invested over $5 billion in exploration and
equipment in the past five years. The resultant produc-
tion and revenue growth among the top private oil cor-
porations, especially YUKOS, TNK-BP, and Sibneft,
amounted to 15 to 20 percent a year since 1999. Yet,
although it still accounts for 40 percent of tax revenue
because it is more transparent than other sectors of the
economy and its profits are so high, the oil sector today



4

is responsible for no more than 20 percent of the Rus-

sian GDP.
Standard of Living and Tax Revenues

Economic expansion has lifted enough boats to secure
election or reelection of any party or president associ-
ated with it. Needless to say, Russia is still poor and
miles away from even moderate prosperity. Yet, as both
incumbents and challengers know only too well, it is
relative well-being—a change for better or worse com-
pared to the recent past—that matters.

Between 2000 and 2002, real disposable income grew
on average 9 percent a year.24 It further has grown by 15
percent in the first half of 2003,2> as compared with the
same period the year before, and is projected to increase
by at least 13 percent year-on-year.26 Although still very
low by Western standards, the average monthly salary has
more than doubled from the equivalent of $80 to $179,27
and the poverty rate has fallen by one-third, from 37 per-
cent of the population in the first quarter of 2001 to 25
percent in the fourth quarter of 2002.28 Between 2000 and
the third quarter of 2003, the survey-based level of unem-
ployment has decreased by 19 percent, from 7 million in
2000 to 5.7 million.2?

The widely popular tax overhaul has slashed mar-
ginal rates and established the 13-percent flat personal
income and 24-percent corporate taxes, some of the
lowest in the world. Tax revenues grew by 28 percent
in 2001 and by 21 percent in 2002, with the personal
income tax receipts almost doubling from $6.2 billion
to $12 billion.30

These sharply increased tax revenues have produced
budget surpluses unprecedented in Russia’s post-Soviet
history. Compared to 1997, the state budget has gone
from a deficit equivalent to nearly 8 percent of the
GDP to a surplus of over 1 percent.3! Since 2000 the
Central Bank reserves of hard currency and gold have
doubled (from $28 billion to a projected $57 billion),
while the state’s foreign debt has been reduced by over
one-fifth (from $140 billion to $110 billion or slightly
over a quarter of the country’s GDP) and domestic debt
by half (from 62 percent of GDP to 30 percent).32 The
state’s full coffers have brought about salary raises for
state employees, especially teachers and doctors, and
the elimination of pension arrears for more than 38
million retirees.33 Both measures have taken away one
of the most effective Communist campaign issues and
likely contributed to the shrinking of the Communist
electorate.

Middle Class, Cellphones, and the Internet

Russian sociologists consider the middle class to be
persons with monthly incomes of between $230 and
$1,000 per family member.34 Since 1999, the number
of people in this category has grown one-and-a-half
times: from 12 million to 30 million people, or 21 per-
cent of the population.3>

Yet as in every young post-authoritarian nation, the
rampant mistrust of the state makes “official” salary para-
meters notoriously unreliable. Even after the introduction
of a low flat income tax, millions of Russians underreport
or do not report second or third jobs for cash. In such
societies, secondary indicators of economic change
become important diagnostic tools.

Here too, the data strongly suggest impressive growth.
One of the most reliable indicators of economic trends
anywhere, advertising spending, is projected to grow 35—
38 percent over the 2002 level to $2.7 billion in 2003.3¢
Between January and October of 2003, the number of
cellphone subscribers in the country has increased by 50
percent, from twenty million to thirty-two million, or 22
percent of the population.3” The subscription is higher in
large cities—Moscow leads the way with 62 percent and
St. Petersburg is second with 50 percent—but the growth
is not limited to them. Excluding Moscow, in the same
ten months of 2003, the Russian cellphone market as a
whole expanded by 88 percent.38 For instance, between
January 2000 and August 2003, in the Samara region,
620 miles southeast of Moscow, the cellphone penetration
rate grew four times, from 6 percent to 25 percent of the
population.3?

Cars. Having increased between 1990 and the crisis
year of 1998 from eighteen cars per one hundred house-
holds to thirty-one cars (an increase of 72 percent),4°
car ownership was up 30 percent in the next two years,
reaching forty cars per one hundred households in
2000,4! and is likely approaching fifty cars today.
According to Ford Motor Co., in August 2003 the
demand in Russia for foreign-brand cars was up by 40
percent.*2

As Russia’s leading political sociologist and student of
political and economic elites, Ol'ga Kryshtanovskaya,
wrote recently:

The rumors of the [Russian] people’s penury are
strongly exaggerated. The overwhelming majority
of the Russians lives in large cities, not in the vil-
lages. We have already surpassed Europe in the rate



-5-

of consumption growth. When the cities register a
colossal rise in personal savings in Sberbank [the
largest state-owned bank]—who said that “we are
all poor?” There has been a rather significant drop
in sales of cars all over the world—but in Russia
there is not just an increase [in the sales] but lines
at the dealerships. According to Toyota, whereas
before there was a waiting period to buy Corollas,
now people are signing up for Land Cruisers four
months in advance. Are these people all oligarchs?
Please don’t consider us poverty-stricken cattle

[bydlo] 4

The Party of the “More Satisfied”
and Its Rivals

A choice stemming not from ideological allegiance but
rather from the support for the economic status quo
helps explain the remarkable consistency of United Rus-
sia’s performance across the political spectrum and the
key demographic segments of the Russian electorate.

As exit polls have shown, UR handily beat both the
Left and the Right in what used to be the core constituen-
cies of the Communists (KPRF), Yabloko, and SPS. Thus
it was far ahead of the KPRF in smaller cities, the coun-
tryside, among older and less educated voters, and even
among the pensioners.** By similarly huge margins, UR
surpassed the two liberal parties in their traditional strong-
holds in large metropolises, among the younger voters,
voters with higher education, and even entrepreneurs and
professionals.®>

United Russia might best be defined as the party of
the “more satisfied.” Shortly before the election, a poll
asked respondents if they or their families had “adjusted”
to the changes of the past decade. On average, 57 percent
answered affirmatively (in itself a remarkably high figure),
but among those intending to vote for UR the number
rose to 67 percent.0 (By contrast, the corresponding
number among the pro-Communist voters was 48 per-
cent.) In the “adjustment” to—meaning well-being in—
a post-Communist Russia of private property and free
enterprise, UR’s electorate was ahead even of SPS, tradi-
tionally considered the party of prosperous “bourgeoisie”:
among that party’s prospective voters the “adjusted” con-
stituted only 61 percent.47

Back to Brezhnev—or to Giscard? After its bravura
performance in this election, United Russia has been
likened to the Communist Party of the Soviet Union
(CPSU). In its open association with the government

and identification with the president, its readiness to
do the Kremlin’s bidding, and in its “nomenclature”-
like national list teeming with governors and ministers,
UR is indeed reminiscent of the CPSU.

Yet the CPSU-UR parallel is clearly an instance of his-
tory’s repeating itself by making into farce that which first
appeared as tragedy. With its full ownership of the coun-
try’s repressive and economic resources, the CPSU held
Russia firmly in its murderous grip for over seven decades.
It was omnipresent and omniscient from the smallest
decaying villages to the Kremlin. By contrast, the so-
obviously “virtual” character of Russia’s first “presidential
party” inspires in its opponents neither fear nor hatred
but rather contempt.

A more fitting comparison is to the French “presiden-
tial parties.” Since the establishment in the early 1960s
of the “presidential republic” (labeled an “elective
monarchy”#8 and “authoritarian republic’4® by Raymond
Aron), these “parties”—with the exception of Francois
Mitterrand’s Socialists—were largely vehicles for the
advancement of presidential ambition. They mostly were
discarded, or fell into disuse, after an election or, at best,
the end of the presidential term. Even by the evanescent
criteria of such parties, UR must be among the most het-
erogeneous and least stable. It spans almost the entire ide-
ological spectrum, and its Duma faction runs from true
blue Hyakian free-market liberals and “westernizers” to
dyed-in-the-wool socialists and seekers after the “Russian
way” to prosperity.

It seems a safe bet that, should Putin follow the letter
of the constitution and retire in 2008 after a second term,
UR’s showing in the 2007 parliamentary election will be
far less impressive—if the party lasts that long.

SPS and Yabloko:
Defeat by Success and Apathy

In addition to obvious tactical errors, some of which will
be discussed shortly, two factors explain a great deal about
the defeat of SPS and Yabloko. First, there is the well-
known phenomenon of the erosion of support for single-
issue parties and movements once their ideas become part
of a national consensus. Second, both parties have suf-
fered from apathy among their core constituents.

Since they were first elected to the Duma in 1993,
the electoral support for both parties stemmed from their
affirmative stance on two sets of issues: private property,
the market economy, and liberal reforms, on the one
hand, and democracy and civil liberties on the other.
The economic half of this agenda has been co-opted,



_6-

and steadily and successfully implemented by the Putin
administration between 2000 and 2003 (at least until
the YUKOS-Khodorkovsky affair).

The most pro-reform Russian parliament since the first
semi-democratic election in 1990, the 1999-2003 Duma
passed Kremlin-drafted laws privatizing agricultural land
and urban real estate; drastically reducing personal and
corporate income taxes; privatizing the state electric
monopoly; introducing a progressive labor code; and
beginning partial privatization of pensions and utilities.

Consensus ’99. Indeed, support for private property and a
market-based economy became part of a national consen-
sus. This sea change was signaled, in part, by the unprece-
dented success of Yabloko (6 percent of the party-list
vote) and SPS (9 percent) in the crucial the 1999 elec-
tion. The new consensus included tight budgets and low
inflation; tax cuts and the shift of the tax burden from the
producer and employer to the employee and consumer;
the abandonment of extreme protectionism; and an aver-
sion to the re-nationalization of small and medium-sized
private enterprises.

In the next four years, some of the most politically
explosive, hotly contested, and energizing issues advo-
cated by the two parties suddenly became more or less
commonplace (and, soon, government policies). By
this year’s election, even the Communists, their pop-
ulist rhetoric notwithstanding, grudgingly accepted
most of these policies. Thus, speaking to a Russian
reporter three weeks before December 7, the KPRF’s
chairman, Gennady Zyuganov, stated that, in the end,
privatization or nationalization must be judged solely
by economic effectiveness.>©

Voting for private property and capitalism no longer
meant voting for SPS and Yabloko or waiting for a presi-
dential election. Nothing more than the president’s parlia-
mentary incarnation, UR, apparently did just fine in the
estimation of millions of Russians.

Liberties and YUKOS: No Electoral “Bounce.” As
regards the political half of SPS’s and Yabloko’s plat-
forms, the government’s encroachments on civil liber-
ties, including the re-establishment of control over the
national television networks, proved unimportant to
most voters and failed to produce the hoped-for elec-
toral “bounce” for the two parties. Unlike Russian and
Western elite media and political classes, slightly over
half of the respondents saw no threat on the part of the
authorities to freedom of speech and of mass media in a
national poll a month before the election.’! And while

28 percent of those surveyed agreed that there was such
a threat, apparently they did not see the issue as urgent
enough to turn to Yabloko or SPS, or to vote at all.

Their lack of outrage (and the equanimity of the
majority) may stem from the disgust at the recollection
of the shamelessness with which between 1996 and 2000
the oligarchs Vladimir Gusinsky and Boris Berezovsky
deployed the key assets of their media empires (among
them the most-watched television network NTV, the
daily Segodnya, and the tabloid Moskowvskiy Komsomolets
for Gusinsky, and the ORT television network for Bere-
zovsky) to destroy the reputations of their business rivals
or opponents of “their” parties or presidential candidates
by spewing doctored news or outright lies under the guise
of information.

Similarly, the reaction of ordinary voters to the Krem-
lin’s blatant judicial assault on YUKOS and its former
CEO Mikhail Khodorkovsky turned out to be far less
strong than that of the media and the intelligentsia.
While Russians continue to be ambivalent about the pri-
vate ownership of large industrial enterprises, strong
majorities dislike oligarchs, whose wealth they believe
to be illegitimately acquired.>2 (It is not quite clear how
much Khodorkovsky’s arrest helped United Russia as
opposed to the electorates of the left-nationalist Rodina
(Motherland) and Vladimir Zhirinovsky’s populist-
nationalist Liberal Democratic Party of Russia (LDPR),
for whom hatred of the oligarchs and re-nationalization
are cardinal issues.)

Turnout and Tactics. The apparent absence of energizing
issues further exacerbated the perennial vulnerability of
SPS and Yabloko: voter turnout. In keeping with the tra-
dition that has been broken only once (in the Yeltsin-
Zyuganov presidential contest in 1996, which was the
most important of all post-Soviet elections), the two par-
ties’ core electorates have always been the least likely to
come to the polls. According to a national survey con-
ducted two weeks before the election, among those “most
certain” not to vote were entrepreneurs, men and women
between the ages of twenty-five and forty, and people with
higher education.>3 (By contrast, those “most certain” to
vote were the traditional Communist or “national-social-
ist” constituencies: those over fifty-five years old, those
living in small towns and in the countryside, and the poor
with incomes less than four thousand rubles—or $133—
per family member a month.)>4

Still, with over 8 percent of the vote between them,
SPS and Yabloko could have won Duma representation
had it not been for the obstructionism of Yabloko’s



-7 -

leader Grigoriy Yavlinsky, his rejection of innumerable
attempts by SPS to unite or field single-bloc candidates,
and his Lenin-like obsession with being in total com-
mand of an increasingly isolated and small sect rather
than gain electoral victory at the cost of surrendering a
measure of control.

Increasingly, Yabloko sought to attract voters not by
presenting a positive agenda but by whipping up hatred of
Anatoly Chubais, one of SPS’s leaders and Russia’s former
“chief privatizer.” The run-against-Chubais strategy back-
fired: while weakening the support for SPS, the tactics
have also failed to mobilize Yabloko's party base among
the currently dispossessed and impoverished but formerly
state-employed and privileged intelligentsia.

Blaming Themselves. To its credit—and contrary to
the Russian intelligentsia’s age-old tradition of blaming
everyone (especially the government) for whatever set-
backs it encountered in personal, professional, or political
life—SPS was mature enough to see the main causes of
the defeat in its own strategy and tactics. As Chubais
stated on election night, both parties must “search for
the reasons in themselves.”>> Later, in his diagnosis, the
party’s chairman, Boris Nemtsov, pointed to the “pendu-
lum” of society’s political preferences swinging from right
to left, as “in all post-Soviet nations,” and to the “frag-
mentation” of the democrats.>

Similarly, the Yabloko leaders, although not Yavlinsky,
pointed to their party’s refraining from criticism of the
government even after the Kremlin’s attack on YUKOS
and Khodorkovsky as a possible reason for the electoral
failure. “We should have been either an openly pro-
president party or clearly an oppositional one,” Mikhail
Zadornov said after the election.”? Blaming the low voter
turnout on the spats between Yabloko and SPS, one of
Yabloko’s founders, Vladimir Lukin, called upon both par-
ties to abandon old agendas, forge “new democratic forces
of the twenty-first century”—and do so without delay
before the next presidential and regional elections.>8

The Leftists and the Nationalists

Helped by the fear generated by the December 5 suicide
bombing in southern Russia in which forty-two people
were killed (most likely by Chechen separatists), the suc-
cess of Rodina (9 percent of the party-list vote) and
LDPR (12 percent) have prompted two broad concerns.
First, the election results were interpreted by many as a
resurgence of the nationalist left. Second, it was assumed
that the two parties would act, in effect, as United Russia’s

wholly owned subsidiaries, thus forging a stable two-thirds
constitutional majority in the Duma. The latter, in turn,
would ensure the Kremlin’s total control of the legislature,
particularly in amending the constitution.

Yet in this election the leftists and the nationalists
have done no better than to hold on to their traditional
one-third of the electorate. In 1999 the Communists and
LDPR together garnered 31 percent of the vote. This
time, with Rodina, they received 34 percent. With the
Communists down by almost half (from 25 percent to
12 percent of the party-list vote), LDPR up from 6 per-
cent to 12 percent, and Rodina at 9 percent, the con-
figuration looks far more like a redistribution within
the anti-liberal bloc, rather than an expansion due to
a “national-socialist” insurgence.

Although Rodina has succeeded in getting into the
Duma, Russian voters have soundly rejected the other
seven nationalist and leftist parties on the ballot with
names like “For Holy Russia,” “The True Patriots of Rus-
sia,” or “The Party of Russian Revival-Russian Party of
Life.” Only two of these groups received over 1 percent of
the party-list vote; the rest not did rise above 0.5 percent.

LDPR, which was labeled “national-capitalist” by the
more perceptive Russian analysts shortly after its 1993
party-list triumph, did side with the Kremlin against
the leftist plurality in the 1995-1999 Duma and sup-
ported the pro-reform/pro-government plurality in the
1999-2003 legislature. Yet Rodina’s allegiance to Putin,
much less to UR, is far from certain. Reportedly created
by the Kremlin political technologists to split the Com-
munist electorate, Rodina nevertheless is hardly the
government’s puppet. Both in its economic and foreign
policy agendas, it is more nationalist than and very
much to the left of United Russia. Indeed, already three
days before the election of the party’s two leaders, the
economist Sergei Glaziev promised that, if it got into the
Duma, Rodina would form an “anti-Kremlin patriotic
alliance” with the Communists.>®

Yet if history is a guide, neither the Communists nor
LDPR is likely to be a consistent ally of Rodina. In poli-
tics in general and Russian politics in particular, basic
doctrinal similarities are not only a shaky foundation for
cooperation but, on the contrary, usually cause bitter
internecine conflict. One party seeks to distinguish itself
from the other in obeisance to doctrinal purity and devo-
tion to their common electorate.

The fierce rivalry between and merciless rhetorical
attacks on one another by Mensheviks, Bolsheviks, and
Socialist Revolutionaries in the early 1900s, has been
replayed by Yabloko and SPS a century later. Largely for



-8 -

the same reason, the much-feared bloc between the Com-
munists and LDPR in the 1993 Duma never materialized.
Instead, to highlight its own brand of populism and
nationalism, LDPR became known for Zhirinovsky’s fiery
anti-Communist rhetoric and for a voting record that was
far more frequently at odds with the Communists than
was Yabloko’s.

The Communists. Regardless of the final form and sub-
stance of the left-nationalist presence in the Fourth
Duma, the halving of the Communist vote from 25 per-
cent of the party-list vote in 1999 to 13 percent is a mile-
stone in post-Soviet politics. Unlike the ex-communists
who were elected to power in Lithuania or Poland, the
KPRF has not been “socially-democratized”: it is unapolo-
getic about its Soviet past and still marches with Stalin’s
portraits.

Undoubtedly, the KPRF’s vote has been diminished by
Rodina’s challenge, with its skillful campaigning and its
leaders younger and far more attractive than the bulbous-
nosed Zyuganov. The Communists also were let down by
the natural attrition in their actuarially challenged elec-
torate, intra-party squabbles, and the money it reportedly
took from Mikhail Khodorkovsky in exchange for several
YUKOS-affiliated candidates on the party’s national list.

Yet tactical issues aside, there is no denying that after
fourteen years of free political debate and ten years of free
voting, the Russian people are abandoning hard-line com-
munism. Moreover, the more polished, less dogmatic ver-
sion exemplified by Rodina can hardly be said to bolster
support for Russian “national socialism”—together, KPRF
and Rodina received 3 percentage points less than the
Communists garnered alone in 1999.

Democratic Volatility

Since the demise of the Soviet Union, Russian voters
have been consistent in two regards: until this election
they kept the executive branch in the hands of the
reformers and away from the Communists, and they pre-
vented any party from gaining a majority in the Duma.
So long as these two conditions have been met, the Russ-
ian electorate has thrashed about with abandon. They
gave 23 percent of the party-list vote to Zhirinovsky’s
LDPR in 1993; cut their support by half two years later;
and by another half in 1999, reducing it to 6 percent.
Now LDPR is back to 12 percent of the party vote.
Overlooked in the panic caused by LDPR’s success was
the fact that in the same 1993 election, Yegor Gaidar’s
Russia’s Democratic Choice ended up with the largest

faction in the Duma. Two years later, the party failed to
overcome the 5-percent barrier to qualify for the party-
list representation. In 1999, as SPS, the party won 9
percent—and 4 percent on December 7, 2003.

Of course, this is not just Russia’s story. Within basic
parameters, mood swings are part and parcel of every
democratic system. In one of the starkest recent examples,
a few months after they reelected Gerhard Schroeder to
the chancellorship, a majority of Germans told pollsters
that they would not vote for him if the elections were
held on the day of the survey. Apart from truly fateful
choices between sharply competing ideologies and poli-
cies, one must be careful in reading too much into the
results of the parliamentary elections, especially in young
and poor democracies.

Fitting the Pattern and Correcting Errors. By running as
the party of an extremely popular president who success-
fully implemented the key planks of the economic pro-
gram of the Right, and, at the same time, by adopting
some of the populist rhetoric of the Left, United Russia
has come to dominate the center, the center-left, and the
center-right. With a combined total of 246 seats from the
party-list vote and single-mandate districts, it also became
the first party ever to garner a majority (of eleven seats) in
the Duma. The leftists and the nationalists have remained
within what is by now a traditional range of one-third of
the vote.

The vote was neither an endorsement of President
Putin’s disturbing turn toward greater state control over
politics and economy nor a testimony to the effectiveness
of such control. Rather, the result reflected broad support
for the status quo as manifested in four years of economic
growth and a palpable improvement in the living stan-
dards for millions of Russians. It also indicated voter
indifference toward the slogans and agendas of the main
opposition parties on the right and left alike.

Although the 55-percent turnout was lower than in
the previous parliamentary election when 62 percent of
the eligible voters went to the polls, it is well within the
Central-Eastern European norm. (In the most recent leg-
islative elections in countries considered leaders of post-
Communist transition, the turnout was 46 percent in
Poland and 58 percent in the Czech Republic.)

For as long as they can freely choose a party to vote for
in their quadrennial trip to the polls, tens of millions of
Russians will produce what Russian intellectuals and U.S.
editorialists will condemn as mistakes or, worse yet, near-
fatal blows to democracy. If they see them as errors, the
voters will attempt to correct them four years later.



-9.-

Will the Russian voters in time consider mistaken
their empowering of Vladimir Putin’s party and nod-
ding to the new “national-socialists”? And, more
important still, given the government’s violations of
the spirit, if not the letter, of the democratic political
competition, will they be able to vote freely four years
from now for the parties of their choice? Only time
will tell.

Notes

1. Alex Fak, “OSCE: Vote Fundamentally Distorted,”
Moscow Times, December 9, 2003, p. 1.

2. Sponsored by the Moscow Times, the Open Society
Institute of the Soros Foundation, and Renaissance Capital
investment bank, the survey was conducted by the ROMIR-
Monitoring Holding polling agency.

3. Anatoly Medetsky and Francesca Mereu, “Zyuganov
Sticks for SPS, Yabloko,” Moscow Times, December 11,
2003, p. 1; and Vitaly Ivanov and Anfisa Voronina, “U
kommunistov ne skhoditsya” (The Communists Cannot
Tally Up). Accessed at http://www.vedomosti.ru on Decem-
ber 18, 2003.

4. Radio Free Europe/Radio Liberty Newsline, December 3,
2003, p. 1.

5. Anatoly Medetsky and Francesca Mereu, “Zyuganov
Sticks for SPS, Yabloko,” Moscow Times, December 11, 2003,
p. L.

6. Ibid.

7. Ibid.

8. See, for example, “And Communists Protest Kremlin
Campaign of Lies and Intimidation,” and “SPS Alleges Official
Harassment in Tyumen” RFE/RL Newsline, December 3, 2003,
p- 2.

9. Alex Fak, “OSCE: Vote Fundamentally Distorted,”
Moscow Times, December 9, 2003, p. 1.

10. Ibid.

11. Quoted in, “Majority: ‘Evidence Connects Soft
Money to Manipulations,” Washington Post, December 11,
2003, p. A30.

12. As of this writing, the turnout is estimated at 55.75
percent of the total eligible electorate of 109 million. Accessed
at http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/
07122003.asp on January 7, 2004.

13. Susan B. Glasser and Peter Baker, “Early Results Show
Putin Strengthening Control,” Washington Post, December 7,
2003, p. A10.

14. As stipulated in Articles 58 and 60 of the Federal Law
No. 175-FZ of December 20, 2002, “O vyborakh Deputatov

Gosudarstvennoy Dumy Federal'nogo Sobraniya Rossiyskoy

Federatsii” (On the Election of Deputies of the State Duma of
the Federal Assembly of the Russian Federation), the national
state-owned television networks and state-owned national radio
stations must devote no less than one hour of free air time on
working days to “election campaigning.” The television net-
works are ORT, or “Channel One,” RTR, or “Rossiya,” and
TV-Tsentr. The state-owned radio networks are “Mayak” and
“Radio Rossii.” Half of that time is to be “provided to registered
candidates, regional groups of candidates, political parties and
electoral blocs for joint debates, ‘roundtables’ and other joint
campaigning events. . . .” In addition, state-owned regional tele-
vision channels must provide at least one half-hour of free air-
time for the same purpose. The time slots are determined by
drawing lots. With twenty-one parties availing themselves of the
free time, an hour of free time during the twenty working days
on each of the three national television networks amounts to
over three hours per party. Accessed at http://democracy.ru/
english/library/laws/dumal 75FZeng/page8.html#P712 on
December 22, 2003.

15. “Gosudarstvennyi i chastnye SMI” (State-Owned and
Private Mass Media), Otechestvennye Zapiski, No. 4, 2003, pp.
133-134.

16. “Rossiyskie SMI: kolichestvennaya spravka” (Russian
Mass Media: A Note on the Numbers), Otechesvennye Zapiski,
No. 4, 2003, p. 103; and “Business Diary,” Russia Jowrnal, May
2003, p. 47.

17. Nicolai Petro, “Russia Is Doing Just Fine,” The Providence
Journal, October 30, 2003. Accessed at: http://www.projo.com/
opinion/contributors/content/projo on November 2, 2003.

18. Pechat’ Rossiyskoy Federatsii v 2001 godu: Statisticheskiy
Sbornik, Moscow 2002, p. 134.

19. “Rossiyane i moskvichi o telephone, komputere, inter-
nete,” December 3, 2003. Accessed at http://www.vciom-a.ru/
press/2003120302.html on December 12, 2003; and Larisa Nau-
menko, “350,000 New Cybernauts Each Month,” Moscow
Times, May 22, 2003, p.5.

20. World Bank Group, WDI Data Query. Accessed at
http://www.devata.worldbank.org on November 19, 2003; and
Al Breach, Rasshiryaya gorizonty (Moscow: Brunswick UBS War-
burg, 31 January 2003), p. 38.

21. Keith Bush, CSIS Russian Economic Survey (Washington
DC: CSIS), September 2003.

22. Al Breach, Rasshiryaya gorizonty (Moscow: Brunswick
UBS Warburg, 31 January 2003), p. 38.

23. Alex Fak, “RTS Hits All-Time High of 573.85,” Moscow
Times, October 2, 2003, p. 1.

24. Keith Bush, CSIS Russian Economic Survey (Washing-
ton DC: CSIS), September 2003; and Jason Bush, “Sizzling
Growth Could Singe Russia’s Economy,” Business Week,

July 28, 2003, p. 52.



- 10 -

25. Alex Nicholson, “From Honduras to France, Russians
Charge On,” Moscow Times, October 16, 2003, p. 5.

26. Valeria Korchagina, “Incomes Are Rising Faster
Than Wages,” Moscow Times, October 22, 2003. Accessed
at hetp://www.rusnet.nl/news/2003/10/22/print/
businesseconomics03.shtml on December 22, 2003.

27. Al Breach, Rasshiryaya gorizonty (Moscow: Brunswick
UBS Warburg, 31 January 2003), p. 38.

28. Gregory Feifer, “Russia: Even as Incomes Rise,

Poverty Remains Endemic,” RFE/RL Weekly Magazine-Russia.
Accessed at http://www.rferl.org/ncaffeatures/2003/01/
09012003175821.asp. on December 19, 2003; “Number of Citi-
zens Living in Poverty Continues to Decline,” RFE/RL Newsline,
November 13, 2002. Accessed at http//www.referl.org./newsline/
2002/11/1-RUS/rusfrus-131102.asp; and Keith Bush, CSIS
Russian Economic Survey (Washington DC: CSIS), September
2003. The CIA World Fact Book estimates an even greater
poverty decline, from 40 percent to 25 percent. Accessed at
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html on
December 13, 2003.

29. “OECD Main Economic Indicators: Non-Member
Countries.” Accessed at http://www.oecd.org/dataocecd/8/41/
18630168.pdf on December 13, 2003.

30. Jason Bush, “A Flat Tax Is Taking Root in, of All
Places, Russia,” Business Week, May 26, 2003. Accessed at
http://www.cdi.org/russia/johnson/7187-18.cfm on January 7,
2004.

31. Jason Bush. “Sizzling Growth Could Singe Russia’s Econ-
omy,” Business Week, July 28, 2003, p. 52.

32. Al Breach, Rasshiryaya gorizonty (Moscow: Brunswick
UBS Warburg, 31 January 2003), p. 38.

33. RFE/RL Newsline, September 10, 1999.

34. “Pessemist s zarplatoy ot 7 tys. rubley” (The Pessimist
with a Salary of 7,000 Rubles and Up), Kommersant, November
11, 2003. Accessed at http://www.kommersant.ru/region/spb/
page.htmyear=2003&issue=207&id=45782&section=45 on
December 19, 2003.

35. Ibid.

36. “Business Diary,” Russia Jowrnal, May 2003, p. 47.

37. “Russian Cellphone Users Push 30 Million Barrier,”
Moscow Times, October 8, 2003, p. 6; and Erin E. Arvelund,
“Cellphone Users in Russia Reach a High in October,” New
York Times, November 21, 2003, p. W7.

38. Ibid.

39. Maxim Bukin, “Mobile Phone Development
Along the Beaten Path,” Russia Journal, November 2003,
pp. 42-43.

40. Steve Leisman, “Surprise: The Economy in Russia Is
Clawing Out of Deep Recession,” Wall Street Journal, January
28,1998, p. All.

41. Gregory Feifer, “People’s Carmaker Evolves,”
Moscow Times, May 30, 2000. Accessed at
http:// www.themoscowtimes.com on August 13, 2000.

42. “Ford to Up Production by 20%,” Bloomberg, August 26,
2003, p. 8.

43. Yury Vasiliev, “Kosmopolity snova ne v mode” (Cos-
mopolitans Are Again in Disfavor), Moskovskie Nowvosti, Octo-
ber 4-11, 2003, p. 10.

44. Moscow Times—Soros Foundation-ROMIR exit
poll. Accessed at http://www.monitoring.ru on December 9,
2003.

45. Tbid.

46. “Rossiyane o vyborakh v gosdumu” (Russian Citizens
on the State Duma Elections), VCIOM, November 21, 2003.
Accessed at http://www.vciom-a.ru/press/2003112104.html on
November 29, 2003.

47. Ibid.

48. Raymond Aron, Memoirs (New York: Holmes & Meier,
1990), p. 64.

49. Ibid., p. 258.

50. Yury Vasiliev “Na medvedya—s protivovesom” (For the
Bear with a Counterbalance), Moskouvskie Novosti, November
11-17, 2003, p. 8.

51. “Rossiyane o GOSugroze svobode slova” (Citizens of
Russia on the State Threat to Freedom of Speech), VCIOM-A,
November 4, 2003. Accessed at http://vciom-a.ru/press/
2003110402.html on November 23, 2003.

52. For more on this issue, see Leon Aron, “The YUKOS
Affair,” Russian Outlook, Fall 2003.

53. “Rossiyane o vyborakh v gosdumu” (Russian Citizens
on the State Duma Elections), VCIOM, November 21, 2003.
Accessed at http://www.vciom-a.rufpress/2003112104.html on
November 29, 2003.

54. Ibid.

55. Boris Grozovsky and Andrei Panov, “Missiya zavershena”
(Mission Accomplished), Vedomosti, December 9, 2003.
Accessed at http://www.vedomosti.ru/stories/2003/12/
09-55-03.html on December 10, 2003.

56. “Sami-to chto dumaete?” (What Do You Yourself
Think?), Moskouvskie Novosti, December 9-15, 2003, p. 8.

57. Ibid.

58. Ibid.

59. Catherine Belton, “Homeland a Force to be Reckoned
With?” Moscow Times, December 5, 2003, p. 1.

#16240



