
Getting Religion Wrong: Three Decades of Misreporting Iran and Iraq 
 
By Michael Rubin1 

 
War is always a hot story for journalists.  Walter Cronkite, Morley 

Safer, and Christiane Amanpour rose to national prominence as war 
correspondents.  First in 1991 and again in 2003, hundreds of journalists 
flooded into Kuwait and Iraq to cover the U.S. military.  For many, war was 
a sexy story; religion was not.  Ignoring religion, though, is a mistake.  In the 
Middle East, war, politics and religion can often be so intertwined as to be 
inseparable.  As in any story, the devil is often in the details.  As journalists 
rush to fill 700-word copy, they can seldom address theology in detail.  
Failure to understand the nuances of religion, though, can lead them to 
misanalysis and an artificial emphasis on political and diplomatic 
motivations. 

It would be an exaggeration to say that correspondents in the Middle 
East always ignore religion.  Few miss the religious angle to the Arab-Israeli 
conflict or the Lebanese civil war (1975-1990).  Journalists described the 
sectarian nature of protests against the Sunni ruling family in majority 
Shi‘ite Bahrain in 1995-1996, although only after years of ignoring such 
tension.  The general rule for Western correspondents in the Muslim world, 
though, is to report violence and political intrigue, but ignore underlying 
religious tension, especially when disagreements involve doctrinal disputes 
within sects rather than fighting between sects or religions.  As a result, the 
Western media often gets the Middle East wrong. 
Ignoring Theological Debate: Getting the Islamic Revolution Wrong 

  No where has the media’s disregard for Islamic doctrinal dispute 
eroded the accuracy of its coverage more than in its reporting of Iran and 
Iraq, the two countries with the largest Shi‘ite populations in the Middle 
East.  The 1979 Islamic Revolution in Iran surprised Western 
correspondents. They had chronicled the rise and victory of Ayatollah 
Ruhollah Khomeini but, while they had followed his fight against the Shah 
and the subsequent seizure of the U.S. embassy, few paid attention to his 
doctrinal heterodoxy which culminated in a system not in the Islamic 
democracy about which he often spoke, but rather of clerical rule.  A 
quarter-century later, the problem is reversed: Having witnessed revolution 
and the imposition of a Shi‘ite-inspired theocracy, most journalists, 
commentators, and even government officials now accept the Iranian 
experience as both normal and representative of mainstream Shi‘ism.  It is 



not.  As a result of misunderstanding Shi‘ite doctrine, the Western press 
misreads Iraqi politics.   

Doctrinal debates within Islam often have their roots in early Muslim 
history.  The dispute among Shi‘ite thinkers is no different and relates to the 
succession dispute which followed the death of the Prophet Muhammad 
(569-632).  While leadership of the Muslim community passed to Abu Bakr 
(573-634), a companion of the Prophet, one faction—which would later 
become the Shi‘ites—believed that leadership belonged in the hands of ‘Ali 
Abu Talib (600-661), the Prophet’s cousin and son-in-law.  The term Shi‘ite 
derives from the Arabic phrase shi‘at ‘Ali, literally, partisans of ‘Ali 

Understanding early Islamic history is important because Islamic 
practice rests not only upon the Qu’ran, which Muslims believe to be the 
immutable word of God, but also upon the hadith, examples from the 
Prophet’s life.  Because of the importance of precedent in religious debate, 
these differences have magnified over time to influence theology well 
beyond questions of the Prophet’s succession.  Take for example Sunnis and 
Shi‘ites:  Today their differences are many, and play out politically across 
the Middle East.  But, when layers of distrust and dispute are peeled away, 
the two sects differ over the veracity of certain hadith. 

‘Ali eventually did become caliph, although an assassin’s knife cut 
short his stewardship.  His death worsened the schism within the Islamic 
world.  The Shi‘ites believed that members of the Prophet’s family should 
hold the mantle of leadership.  Those who became Shi‘ites placed their 
allegiance in a line of imams whom they traced from ‘Ali through several 
generations to Muhammad al-Mahdi (b. 868), the twelfth Imam, whom 
believers say did not die, but rather went into occultation.  Some journalists 
have described imams as saints, an analogy resented by many Shi‘ites 
because of the prohibition of saint-worship in Islam.2  In contrast, those who 
became the Sunnis accepted the leadership of the Umayyad caliphs who 
were descended from an elite tribe of pre-Islamic Mecca.     

The ‘Hidden Imam’ or Mahdi, plays a key role in Shi‘ite doctrine as a 
messianic figure.  Shi‘ites believe that upon his return, he will rid the world 
of evil and injustice.  By extension, therefore, traditional Shi‘ism teaches 
that any temporal authority prior to the return of the Mahdi is to some degree 
unjust and corrupt.  Such a belief has become the basis of a loose separation 
between mosque and state in Shi‘ite societies.  Religious authorities might 
advise kings and pashas or issue fatwas—religious rulings—when rulers 
pursued policies that contravened religious sensibilities.  This most famously 
occurred during the 1891-1892 Tobacco Protests in Iran when the religious 
clergy objected to the Shah’s decision to grant a monopoly over an 



important industry to foreigners.3  Riots accompanied the political fireworks 
but, once the Shah backed down, clerics would eschew involvement in daily 
governance and fade into the background. 

While Ayatollah Ruhollah Khomeini (1901-1989) accepted Shi‘ism’s 
traditional separation between spiritual and temporal rule in his early years, 
his views shifted with time.  Journalists, academics, and diplomats got 
Khomeini wrong by failing to understand how heterodox his theological 
interpretations had become.  Initially, he adhered to the separation doctrine.  
“We do not say the government must be in the hands of the faqih 
[jurisprudent],” he argued in 1943, “rather we say the government must be 
run in accordance with God’s rule.”4   In the 1960s, as the Shah accelerated 
his modernization program, antagonizing more traditional segments of 
Iranian society.  Khomeini became a figurehead for opposition, culminating 
in his arrest and exile.  In 1970, six years into his Iraqi exile, Khomeini 
delivered a series of lectures.  These were published the following year in a 
book, Hukumat-i Islami (Islamic Government),5 which outlined his concept 
of vilayat-i faqih (Guardianship of the Jurisprudent), in practice, the 
theocratic rule of clerics. 

While Hukumat-i Islami was a bit vague in its practicalities, 
Khomeini’s subsequent declarations hinted at his ultimate goals.  “How is it 
that now, when it is the turn of the present generation of religious scholars to 
speak out, we invest excuses and say that it is ‘incompatible’ with our status 
to speak out?” he asked in 1971.6  The following year, he exhorted students 
to “Devote greater attention to planning the foundations of an Islamic state 
and studying the problems involved.”7 

In February 1978, Khomeini preached that Qom—a religious 
seminary town in Iran—would supplant the traditional holy city of Najaf, in 
southern Iraq, as the center for Shi‘ite thought.8   Such a pronouncement was 
symbolically important, for it signaled that an end to the theological 
supremacy of Najaf, whose resident ayatollahs supported the traditional 
separation of religious and temporal authority.   

A newspaper article or 60 second television report is no place to get 
into the vagaries of Shi‘ite jurisprudence.  It may not be the job of Western 
journalists to report on theological debate, but it is their job to be familiar 
enough with it in order to report news accurately.  In the run-up to the 
Islamic Revolution, though, too many Western journalists ignored religion.  
They spoke of the Ayatollah’s agitation, but failed to mention his philosophy 
toward Islamic government.  In 1978, after having moved to France from 
Iraq, Khomeini granted a number of interviews to the press.  He denied any 
personal political ambition. “Personally, I can’t accept any special role or 



responsibility [for governance],”9 he told Le Journal. To Le Monde, he 
declared, “I will not become a president nor accept any other leadership 
role.”10 Journalists accepted his statements at face value.  With few 
exceptions, they failed to mention the Shi‘ite concept of taqiya 
(dissimulation), which allows figures to lie to those they deem enemies.11  
By getting religion wrong, journalists became less chroniclers of news and 
more vessels of Khomeini’s propaganda. 

In December 1978, as Khomeini commanded the masses to rise, The 
Washington Post suggested that Khomeini’s “Islamic democracy” might 
resemble “parliamentary democracy along Western lines.”12 A few days 
later, its editorial page featured a commentary by an American University 
professor who wrote “Iran is hardly prone to turn toward Islamic revival…or 
to reject an alignment with the West.”13  Steven Erlanger, at the time an 
assistant national editor at the Boston Globe—he is now a Middle East 
correspondence for The New York Times—predicted at the height of the 
Islamic Revolution that clerical rule could not last.14  Had Western 
commentators traced Khomeini’s evolution, they might not have 
downplayed the import of the ayatollah’s actions.  The rest is history.   

On February 1, 1979, Khomeini arrived triumphant in Tehran after 15 
years of exile.  Alluding to the mystical Mahdi, Iranian newspaper headlines 
announced Imam Amad, ‘The Imam Came.’15  Once in Iran, Khomeini 
maneuvered to eliminate rivals and consolidate autocratic control.  The 
Islamic Revolution redefined concepts of political evolution and modernity. 
Misunderstanding the Leadership Struggle: Getting Iraq Wrong 

Twenty-five years later, the Shi‘ite debates about the role of the clergy 
in politics continue.  When the U.S. military poured into Iraq, several 
hundred journalists accompanied the troops.16  Few knew much about Iraq, 
and fewer still about Shi‘ism.   The Washington Post, for example, sought 
volunteers from its metro-beat bureau.  Many of the journalists were in their 
30s and 40s.  They grew up with images of Iranian hostage-takers seizing 
the American embassy in Tehran.  A generation of Americans saw televised 
images of Khomeini’s ally, Ayatollah Sadiq Khalkhali, the hanging judge of 
the Islamic Revolution, abusing the corpses of American servicemen killed 
in the aborted hostage rescue attempt of 1980.17  Such images transformed 
Shi‘ism in the American mindset.  Political cartoonists adopted the 
scowling, turbaned and bearded Khomeini as the symbol of Islamist 
challenge.18  His caricature expanded in the public mind to encompass all 
Shi‘ites. 

 On April 4, 2003, as more than a hundred thousand Coalition troops 
converged on Baghdad, The New York Times made its first mention of Grand 



Ayatollah ‘Ali Sistani, the most influential Shi‘ite cleric in Iraq.19  Sistani’s 
existence was a revelation for the paper’s audience.  For months prior to the 
war, the paper had ignored the theological schisms within mainstream 
Shi‘ism.20  In one example, Tehran-based correspondent Nazila Fathi 
published a profile of Ayatollah Muhammad Baqir al-Hakim, the leader of 
the pro-clerical rule Supreme Council for Islamic Revolution in Iraq, 
reporting simply, “The Ayatollah, 63, is popular in Iraq.”21  She might have 
tried to gauge his popularity by, for example, questioning religious Iraqis 
about to which Ayatollahs they paid their religious alms.  She did not, 
though, either out of ignorance of the question or because she deemed the 
topic too sensitive for the Islamic Revolution.  Either way, she dropped the 
ball by accepting blindly the word of Iranian authorities who had an interest 
in promoting a pro-clerical rule ayatollah over the mainstream, anti-clerical 
rule ayatollahs dominant in Iraq.  The subsequent subordination of Hakim to 
Sistani indicated the failure of The New York Times and other newspapers to 
understand let alone explain the nature of Shi‘ite leadership and the 
contrasting claims to leadership. 

By conflating political and religious popularity, The New York Times 
underlined their confusion about the intra-Shi‘ite dispute regarding the 
political role of the clergy.  For traditional Shi‘ite clerics, such as those that 
predominate in Iraq, political popularity is irrelevant.  What matters is who 
Shi‘ites follow as their marja‘ at-taqlid (source of emulation).  The Shi‘ite 
clergy are hierarchical but, unlike Catholicism where the Pope is elected by 
the College of Cardinals and accepted as the undisputed head of the Catholic 
Church, Shi‘ism does not require universal recognition of leadership.  Local 
mosques may have mullahs, many with little more than a rudimentary 
education.  A mujtahid or ‘alim who continues his studies in a religious 
seminary in Najaf, Karbala, or Qom may become a hojjat ol-Islam (proof of 
Islam), ayatollah (sign of God) or, after decades of research and teaching, an 
ayatollah al-uzma (grand ayatollah).22  Individual Shi‘ites adhere to the 
teachings of a living marja‘ at-taqlid, but may choose which individual 
source of emulation is best for them.  They might study their source of 
emulation’s tracts, and even address questions to him but, ultimately, their 
allegiance to any particular religious figure is voluntary.  The figure to 
whom most Iraqi Shi‘ites turn is Sistani, but he is by no means the only 
marja‘ at-taqlid.  There are approximately a dozen Grand Ayatollahs alive 
today, all of whom have their own followings. 

Contemporary theological disputes have made consensus on a single 
source of emulation impossible.23  While most Iraqis pledge their religious 
allegiance to Sistani, other Iraqis follow Ayatollah Sayyid Taqi al-Modarresi 



or Grand Ayatollah Sayyid Sadiq Husayni Shirazi.  National boundaries do 
not necessarily correlate to religious loyalty.  A small number of Iraqi 
Shi‘ites follow the Iranian-based cleric, Grand Ayatollah Kazim al-Haeri, 
and some may even follow Ayatollah ‘Ali Khamene‘i, the supreme leader of 
the Islamic Republic of Iran.  A minority influenced by Lebanese Hizbullah 
pay heed to Grand Ayatollah Muhammad Husayn Fadhlullah, that 
movement’s spiritual leader.  There has always been a component of Najaf-
Karbala rivalry between some religious figures resident in Iraq, with a 
resurgent Qom complicating matters further.  While the State Department 
and the Pentagon scrambled to reach out to various Shi‘ite religious leaders 
influential if not resident in Iraq, the Western media only became aware of 
some of the more serious rivalries shortly after allied forces occupied 
Baghdad when followers of Muqtada al-Sadr, a follower of pro-clerical rule 
Haeri, hacked to death Abdul Majid al-Khoei, a well-respected traditional 
cleric and son of the late Grand Ayatollah Abulqasim al-Khoei.24  Again, it 
might not be the job of journalists to report the nitty-gritty of internal Shi‘ite 
religious differences, but their belated attention to the very subject increased 
the chasm between pre-war reportage and pre-war planning, a gap which 
journalist-turned-authors like New Yorker correspondent George Packer and 
Washington Post reporter Thomas Ricks preserved in their attempt to write a 
first draft to history.25 

While Shi‘ite history is replete with leadership disputes, Khomeini’s 
introduction of the concept of clerical rule into the mix complicated the 
debate.  While traditional ayatollahs like Sistani and Shirazi welcomed 
differences of interpretation, political clerics who have followed Khomeini’s 
line shun them.  When ayatollahs are not only religious models but also 
political leaders, any alternate source of authority undermines their 
legitimacy.  Because Khomeini and, subsequently, Khamene‘i claimed 
ultimate authority in Iran, any sign that Iranians followed other clerics 
became not a sign of traditional doctrinal diversity, but rather outright 
insubordination.  The presence of rival sources of emulation, like Sistani in 
Iraq, continues to strain the Iranian social fabric today.  Iranian authorities 
have sought to silence potential religious rivals on their own territory 
keeping, for example, Grand Ayatollah Husayn ‘Ali Montazeri under house 
arrest and banning publication of his memoirs.26  They have not, however, 
been able to impose their will on rival religious figures in Iraq. 

They have tried, though. In 1994, Grand Ayatollah ‘Ali Araki died in 
Tehran, reputedly at the age of 105 or 106.  Araki had been a traditional 
cleric who wielded great influence on theological questions but had 
remained aloof from politics despite the Islamic revolution.27  Many 



Shi‘ites, both inside and outside Iran, looked to Araki as their spiritual
However, according to the tenets of Shi‘ism, they would need to shift their 
allegiance to a living guide.  Araki’s death was the moment for which Iran’s 
revolutionary ayatollahs had been waiting.  The Iranian government argued 
that its Supreme Leader, Khamene‘i, who had acceded to the Islamic 
Republic’s top position following Khomeini’s 1989 death, should be “the 
first marja’ of the Shi‘ite world.”

 guide.  

28 The Iranian attempt to assert its political 
authority upon the Shi‘ite world fell flat, though.  Simply put, to the majority 
of the Shi‘ite world, Khamene‘i had neither the learning nor charisma to be 
their spiritual guide.  The rejection of Khamene‘i’s claim highlighted 
legitimacy problem which continues to be the Islamic Republic’s Achilles’ 
heel.29  The vulnerability of the Iranian hierarchy was mitigated by the Iraqi 
regime of Saddam Hussein which kept Iraq’s population under tight control. 

For years, this tension was not apparent to the Western audience, in 
part because of the failure of journalists to engage in such religious issues.  
Iraqi President Saddam Husayn kept a tight lid on the Iraq-based clergy, 
effectively silencing those who most opposed Khomeini’s theological 
deviation.30  At the same time, the Iranian regime limited access to any 
Western journalists who might give a spotlight to dissident voices who 
opposed the clerical regime.  In February 2001, for example, Reuters bureau 
chief Jonathan Lyons and his wife, International Herald Tribune 
correspondent Genieve Abdo both left Iran involuntarily after they covered 
subjects which displeased the regime.31  Particularly infuriating to the 
Islamic regime was a January 31 interview Lyons conducted with a 
disaffected former Iranian intelligence official who had exposed the Iranian 
government’s domestic death squads. 

The New York Times decision to suggest a close ideological 
relationship between the traditional Shi‘ism espoused by Sistani and the 
theocracy promoted by Khomeini and his successors was inaccurate and 
ahistorical.32  As late as July 2004, the paper implied unity between Iraqi 
Shi‘ites and the Iranian theocracy.  Correspondent Edward Wong explained, 
“Iraqis are torn between religious and national loyalties.  Just how much saw 
Iran will exert over a new Iraq is far from clear.  But some warn that Iran, 
the world’s dominant seat of Shiite Islam, could be the silent power 
broker….”33  The reality was that Iraqis who expressed Shi‘ism as their 
paramount identity still voiced disdain for Iranians whom many Iraqis see as 
arrogant and others distrust for their pre-Islamic legacy and their non-Arab 
ethnicity.  A common quip among Iraqi Shi‘ites is that “If you break the 
bones of an Iranian, shit oozes out.” 



By assigning the Islamic Republic of Iran as representative of Shi‘ite 
orthodoxy, the Western press got the story reversed.  It was not Khamene‘i 
that threatened the allegiance of Iraqi Shi‘ites, but rather Iraqi clerics which 
undermined the loyalty of their Iranian counterparts.  This was encapsulated 
by an episode ignored by the Western press, but which had profound 
consequences in Iran:34  Islamic months begin with the sighting of the new 
moon.  Because Khamene’i claims ultimate political and spiritual authority 
in Iran, he reserves the right to make the final decision on when months 
begin and end.  In order to exert authority and highlight religious 
differences, he often declares months to begin the day after religious 
authorities in other countries do.  In 2003, most Shi‘ite clerics declared the 
end of Ramadan to be on November 25. Khamene‘i decreed its end to be the 
following day.  The problem was, though, that Iranian journalists had 
already interviewed Sistani and published his answer.  While innocuous to 
the Western audience, Sistani’s direct contradiction to Khamene‘i shook the 
political establishment in Iran.  How could Khamene‘i be the Supreme 
Leader if many Iranians looked toward Sistani for guidance?  Belying their 
authoritarian nature and insecurity, the Iranian government responded with a 
crackdown on the journalists.  Only in the aftermath of Iraq’s first 
democratic elections did the Western press gain widespread realization of 
the Islamic Republic’s vulnerability.35  Perhaps, even in retrospect, many 
editors question the significance of such episodes.  Their importance is not 
encapsulated in a single episode, though, but rather in how they reflect 
thinking which impacts policy on a far broader level.  The Iranian 
leadership’s awareness of its theological vulnerability shapes its strategy in 
Iraq.  The Iranian government supports several militias.  The Islamic 
Revolutionary Guard Corps has provided training and logistical support for 
armed groups such as the Badr Corps and the Jaysh al-Mahdi.  Militias exist 
to impose through force of arms values to which society might not adhere.  
By supporting militias in Iraq, Tehran hopes to intimidate and silence 
independent-minded Shi‘ite clergy.  Journalists may describe the symptoms, 
but they miss the cause. 

The January 30, 2005 Iraqi elections underlined the theological 
differences between Sistani and Khamene‘i.  Despite some media alarmism 
about clerical interference, Sistani remained aloof from the political process.  
While he urged his followers to vote and called for Shi‘ite unity, he neither 
explicitly told his supporters for whom to vote, nor did he become involved 
in the pre-election campaign, nor in the post-election jockeying for 
position.36 



The experience of the Islamic Republic of Iran stands in sharp 
contrast.  The Constitution of the Islamic Republic restricts candidacy to 
those who believe in “the system of the Islamic Republic,”37 thereby 
mandating belief in clerical dominance in politics and excluding the vast 
majority of traditional Shi‘ites.  An unelected Guardian Council, half of 
which is selected by the Supreme Leader,38 vets candidates to eliminate 
those deemed too liberal or whose views diverge from the Supreme 
Leader’s.  The resulting parliament, itself representative of only a tiny 
segment of the population, selects the other half of the Governing Council, 
thereby completing the clerical grip on power.  The Governing Council has 
not hesitated to wield its power.  While the media celebrated the so-called 
reformist Muhammad Khatami’s 1997 election victory, with headlines such 
as “A New Chapter,”39 and “Iranian Youth Celebrate Khatami’s Clear 
Mandate for Social Change,”40 few journalists noted that the Guardian 
Council disqualified 234 out of 238 candidates.  In 2005, the Guardian 
Council’s slash-and-burn against potential candidates went farther:  Only 
eight of more than 1,000 passed muster.  Far from remaining aloof from 
politics, Khamene‘i has sought to harness all levers at his disposal in order 
to constrain it. 

Contrary to the earlier musings of journalists, the tension between Iran 
and Iraq has become one of the dominant features of post-Saddam Iraqi 
politics.  But, by recasting the tension in terms of religiosity, the Western 
media showed an anti-religious bias which conflated fervor with radicalism.  
Shi‘ites commemorate both the martyrdom of Husayn, the third Imam and 
arba‘in, the anniversary of the fortieth day after his death which marks the 
end of the traditional period of mourning. 

On the first arba‘in after Saddam’s fall, major newspapers suggested 
that Shi‘ites might use the commemoration’s traditional processions—long 
banned under Saddam—to  push for Iranian-style theocratic rule.41  The 
analysis belied their conflation of the Shi‘ism espoused by officials of the 
Islamic Republic of Iran, with that practiced by most Iraqis. Journalists may 
claim neutrality, but many use man-on-the-street quotes to shape articles 
according to their biases.  In one extreme example, a journalist for The 
Guardian a leading left-of-center British broadsheet wrote stories first and 
then sent an Iraqi assistant out to find quotes to fit.  Knight-Ridder 
newspaper correspondents, whose work is published in newspapers like The 
Philadelphia Inquirer and Miami Herald, did likewise.   

In the run-up to arba‘in, pro-Iranian Shi‘ite firebrands in Karbala had 
little trouble swaying The San Francisco Chronicle, whose staff had already 
taken an editorial stance against the U.S. invasion of Iraq, to an alarmist 



interpretation. Its Iraq correspondent Robert Collier demonstrated both 
ignorance and anti-religious bias when he warned ominously of a 
“groundswell” in support of an Iranian-style Islamic Republic.  “The Shi‘ite 
sect has inspired resistance movements for centuries,” he explained.  “The 
1979 Iranian Revolution created a Shi‘ite theocracy in that country, and the 
Hizbullah organization has institutionalized Shi‘ite militancy in Lebanon.”42  
Collier’s explanations are inaccurate for several reasons.  Firstly, they ignore 
the majority quietest strain in Shi‘ism.  Hizbullah may have institutionalized 
militancy among some in Lebanon, but the organization’s roots have been 
far from spontaneous, but are rather than product of direct Iranian aid and 
assistance.  More seriously, the statement that Shi‘ism had contributed more 
to modern Middle Eastern resistance than Sunnism is simply untrue.  The 
basis of far bloodier resistance and terrorism in both Egypt and Algeria was 
Sunni, as are Islamist movements operating in the Palestinian territories.  Al-
Qa‘ida, which stylizes itself as a movement resisting foreign influences in 
the Islamic world, is also Sunni.  In sharp contrast to Collier’s alarmism, 
Sunni Arabs have become the base of the insurgency in Iraq while the 
Shi‘ite leaders were the driving force for elections.  Likewise, despite media 
alarmism about Shi‘ite radicalism, Sunni groups long were the driving anti-
secular, anti-liberal force in Iraq, not their Shi‘ite counterparts. 

Collier was not alone in conflating Shi‘ism with Iran.  The newfound 
religiosity of some Iraqi Shi‘ites was a shot across the bow of the Iranian 
leadership.  While the millions commemorating arba‘in were Iraqi, many of 
the ayatollahs resident in Najaf and Karbala are Iranian.  This is not a new 
phenomenon.  Meir Litvak, the leading historian of the Iraqi shrine cities, 
has documented the migration of Iranian scholars into Najaf.  In the second 
half of the nineteenth century, Iranian migrants outnumbered native scholars 
four to one.43  The continuation of this pattern has underlined Iran’s 
vulnerability.  That the holiest Shi‘ite shrines—those containing the tombs 
of the Imam ‘Ali and his son Husayn—fall under political control 
independent of the Iranian Supreme Leader weakens the Islamic Republic’s 
claim to represent Shi‘a worldwide.   

With the exception of the Ba‘athist interlude, Iranian clerics have 
always used their presence in Najaf and Karbala to maintain independence 
from Iranian despots.  During the nineteenth century, Iranian scholars used 
their relative freedom in the shrine cities, then in Ottoman territory, as a 
safe-haven from which to criticize the Iranian Shah’s policies.  In the early 
twentieth century, they used their base in Najaf and Karbala to encourage 
constitutionalists fighting to end the absolute and spurious quality of Iran’s 
monarchy.  In the 1960s and 1970s, Khomeini used his time in Najaf to 



agitate against the Shah, just as quietest clerics now use their Iraqi safe-
haven to undermine the dictatorship that Khomeini ushered into their 
homeland. 

Many journalists missed this historic pattern when, in the months after 
liberation, they began to question Sistani’s citizenship, implying that Iranian 
birth equated to advocacy for theocracy.  One Associated Press reporter 
encapsulated the question when he asked, “How did someone gain such 
power even though he’s an Iranian?”44  While journalists focused on Iran, of 
the four Grand Ayatollahs resident in Najaf, only Sistani held Iranian 
citizenship. Muhammad Sa‘id al-Hakim at-Tabataba‘i was Iraqi, 
Muhammad Ishaq Fayadh was an Afghan, and Bashir Najafi carried a 
Pakistani passport.  All were quietest; they did not mirror the politics of their 
countries of birth.  Washington Post correspondent Anthony Shadid put facts 
in perspective.  “Of Najaf’s four grand ayatollahs,” he wrote, “all are 
students of the most quiet tradition in Shi‘ite Islam, which traditionally 
confines the role of clergy to spiritual [rather than political] matters.”45  

Once insurgent violence accelerated in Iraq, many journalists became 
trapped by the cycle of reporting various car bombs and explosions.  
Several, like Dan Murphy at the Christian Science Monitor, asked pundits 
like University of Michigan Professor Juan Cole to interpret the roots of 
violence.  Cole, who had never been to Iraq, cast the violence through the 
lens of anti-colonialism: Bombs exploded because Iraqis disliked 
occupation. 

Iraqis point to a more complex reality.  On August 29, 2003, a car 
bomb killed Ayatollah Muhammad Baqir al-Hakim as he left the holiest 
Shi‘ite shrine in Iraq.  Many journalists suspected that Sunni insurgents or 
Sunni al-Qaeda members might be behind the car bombing46 and, indeed 
several were detained in subsequent days.  While Iraqis did not dispute that 
insurgents had planted the bomb, many speculated that Iranian authorities 
had reason either to kill the cleric, or lend support through proxies to those 
who carried out the operation.  While al-Hakim had taken a line close to that 
espoused by Khomeini and Khamene‘i during his exile in Iran, after 
returning to Iraq, his teachings shifted back to the quietest, anti-clerical rule 
positions espoused by most traditional Shi‘ites. Politicians from al-Hakim’s 
Supreme Council for Islamic Revolution in Iraq, have privately suggested 
that they believe Iranian intelligence knew in advance of the plot but chose 
to let it proceed, because of disappointment over Muhammad Baqir al-
Hakim’s growing theological and political independence; his brother, Abdul 
‘Aziz al-Hakim to whom the mantle of leadership passed followed the 
Iranian line much closer.  There has never been evidence to support the 



conventional wisdom voiced in The New York Times47 and elsewhere that 
Sunni Islamists in groups like al-Qa‘ida and Shi‘ite Iranians could not 
overcome sectarian differences to cooperate.  Iranian authorities founded the 
Sunni terrorist group Palestinian Islamic Jihad.  The 9-11 Commission 
subsequently traced Iranian cooperation with al-Qa‘ida.48 
Getting Iraqi Politics Wrong by Misunderstanding Religion 
 Knowledge of religion is important to understand not only the big 
divides in Iraqi society, but also daily politics.  Once Western journalists 
discovered Sistani, they sought to covey his opinions and bolster their stories 
with statements from his followers and associates, covering the elderly 
Grand Ayatollah as perhaps many journalists felt they should have treated 
Khomeini a quarter-century before.  Many journalists covered Sistani’s 
representatives as if they were McSistani franchises, failing to understand 
the nature of the religious bureaucracy.   

In December 2003, for example, Knight-Ridder’s Maureen Fan wrote 
that “Sistani’s agents have insisted that Iraq’s judges be drawn from the 
Hawza, the religious council of scholars over whom he presides.”49  In 
March 2004, The Chicago Tribune ran a story citing Shaykh Abdul Mahdi 
al-Karbala‘i, “al-Sistani’s representative in Baghdad,” who declared the 
municipal council to be illegitimate “because it was the work of the 
occupation forces.”50  In the wake of the Iraqi election, The Christian 
Science Monitor’s Dan Murphy quoted ‘Ali al-Wa‘idh, “Sistani’s 
representative in the Baghdad district of Khadimiya [sic],” as saying “The 
Koran should be the main basis for writing the constitution.”51  When 
gunmen assassinated Sistani’s representative in the town of Salman Pak, The 
Los Angeles Times placed the story on page one.52 
 All of these stories fall short.  They misrepresent the structure of 
Sistani’s office.  The Grand Ayatollah maintains two types of 
representatives: vakil al-‘ahm (general representative) and vakil al-hasbiyah 
(certified representative).  The former can represent Sistani on almost all 
matters, be they religious, policy, or financial.  Sistani has only two general 
representatives, one in Qom and the other in Europe.  In contrast, Sistani 
employs many certified representatives, each of whom is limited to specific 
functions.  Most are financial agents, collecting religious taxes and alms.  
Their authority does not extend to policy.  When Western journalists quoted 
Sistani’s representatives about policy, the representatives were speaking as 
individuals, not as Sistani’s spokesmen.53  The analogy would be if Iraqi 
journalists visiting Washington treated Internal Revenue Service tax 
collectors as spokesmen for the White House. 



 The Western media’s failure to understand the Shi‘ite religious 
hierarchy’s financial system has undercut their reporting of both Iraqi and 
Iranian politics.  The New York Times raised alarm about transfers of money 
from Iran to Sistani’s office.54  There was nothing nefarious about individual 
donations, though.  All Shi‘ites are obligated religiously to pay religious 
taxes to their source of emulation.  The fact that Iranians are donating money 
to Sistani rather than Khamene‘i suggests that the religious claims of the 
Islamic Republic’s hierarchy holds little legitimacy for ordinary Iranians. 
 Collection of religious taxes also played an important role in another 
post-war episode largely missed by the media. In both April 2004 and again 
four months later, Shi‘ite irregulars and militiamen loyal to firebrand cleric 
Muqtada al-Sadr rose up in rebellion.  Muqtada al-Sadr was the fourth son of 
Grand Ayatollah Muhammad Sadiq al-Sadr who was, between 1992 and 
1999, one of the most renowned scholars in Najaf, holding a position of 
public esteem not too different from that which Sistani enjoys today.  Upon 
his father’s death, Muqtada al-Sadr had to shift his religious loyalties to a 
living source of emulation.  He turned to Ayatollah Haeri, who preached a 
line which conformed more toward the ideology of Khomeini than to the 
quietest tradition espoused by Sistani. 
 Many journalists and columnists missed the religious angle.  They 
sought to portray Muqtada al-Sadr’s uprising as having its roots in anti-
Americanism or nationalist, anti-occupation sentiment.  For example, 
Knight-Ridder described Sadr as having “built his following on armed 
resistance against the U.S.-led occupation and Iraqi government.”55  In an 
analysis of Muqtada al-Sadr, USA Today focused on his resistance to 
occupation and oppression.56  In reality it had as much to do with the 
interplay of intra-Shi‘ite religious disputes and a desire to control religious 
taxes. In each uprising, Muqtada al-Sadr sought to seize the shrines at the 
center of the lucrative pilgrim trade.  Much of the internecine fighting 
between militias commanded by Muqtada al-Sadr and those loyal to Sistani 
was centered over control of the shrines in Najaf and Karbala to which 
Shi‘ites donated money during pilgrimage.  Control over pilgrimage income 
would translate into greater disbursement, patronage, and political power.57 
 Ignoring religious has also undercut the coverage of some Iraqi 
politicians.  In the aftermath of the Iraq War, journalists and diplomats often 
reinforced each others’ preconceived notions.  By ignoring religion, they 
consistently misread the political scene.  The most acute example has been 
with coverage of Ahmad Chalabi.  The scion of a political family under 
Iraq’s monarchy, Chalabi was the son of a former president of the Iraqi 
senate.  The 1958 Revolution forced the Chalabi family into exile.  Years 



past.  Chalabi completed his education in Great Britain and Lebanon, and 
became a banker and businessman.  He returned to Iraq in 1992 as head of 
the umbrella Iraqi National Congress.  As an advocate for both regime 
change and democratization, he became a lightening rod for criticism and 
the subject of interdepartmental battles within the U.S. government.  
Angered with Chalabi’s unwillingness to follow their orders strictly, both the 
State Department and the Central Intelligence Agency turned on their former 
client.  They badmouthed him to the press, which echoed U.S. government 
concerns about his political impotence.  But, while journalists like The 
Independent’s Patrick Cockburn and The Los Angeles Times’ Alissa Rubin 
labeled Chalabi “unpopular” among Iraqis, neither addressed his religious 
connections.58 
 Chalabi makes no claims to be a populist politician.  But every U.S. 
government attempt to knock him out of contention has failed, largely 
because the U.S. officials underestimate his religious connections.59  While 
secular in outlook, Chalabi has had more than a dozen audiences with Sistani 
and maintains close connections with a variety of other Shi‘ite religious and 
political figures both inside Iraq and abroad.  How could Chalabi be so 
unpopular and yet remain in the good graces of Iraq’s highest religious 
authorities?  The answer lies with his connections to the Kadhimayn Shrine 
in Baghdad.  The resting place of both the seventh and ninth Imams, 
Kadhimayn is after Najaf and Karbala, the holiest pilgrimage site in Iraq.  Its 
proximity to Baghdad—and eventual absorption into the city—made 
Kadhimayn a focal point of Shi‘ite-Sunni sociopolitical and religious 
interaction.60  The Chalabis had lived in Kadhimayn for generations, and the 
family had used their business and political connections to establish a 
powerful network of contacts.61  Chalabi’s father had financed Kadhimayn’s 
renovation.  Of the 25 Governing Council members, Chalabi was the only 
one to return to his family’s property, a small villa near the shrine.  Not only 
did this underline Chalabi’s roots to Iraq despite years of exile, but it also 
signaled a continued connection to the shrine.  Chalabi may not have 
enjoyed popular support—more than a decade of Iraqi state television vitriol 
took its toll on his reputation as did the abuse of power of many in his 
entourage—but his religious ties proved more important than effervescent 
political opinion. 
Getting the Sunnis Wrong 
 It was not just Shi‘ism which the media got wrong, but Sunnism as 
well.  Despite its diversity, many journalists sought to portray Iraq’s Sunni 
community as monolithic, often conflating Sunnism with Arabism.  Knight-
Ridder correspondents repeatedly failed to acknowledge that perhaps half of 



Iraq’s Sunni community is non-Arab.  Half of Iraq’s ethnic Turkmen and 90 
percent of Iraqi Kurds are also Sunni.  On February 14, 2005, for example, 
its correspondents wrote, “But as the Shiites and Kurds celebrated victories, 
the fifth of the nation that is Sunni Muslim faced the reality that only one 
predominantly Sunni ticket, that of interim President Ghazi al-Yawer, will 
have seats in the assembly.”62 

Accentuating the problem has been the assumption that in Iraq 
sectarian identity was paramount.  Former New York Times editor and 
Council on Foreign Relations president Leslie Gelb contributed to this 
perception.63  Despite terrorist provocations such as the bombings of the 
Shi‘ite shrine in Samarra and a tendency by the Coalition Provisional 
Authority and the U.S. embassy to treat Iraqi politicians as representatives of 
specific ethnic or sectarian communities, Iraqis have not rallied so clearly 
among a unified ethnic standard.  Both Sunni and Shi‘ites lack a cohesive 
political leadership.  Take the insurgency: While many of the insurgents may 
be Sunnis, so too are their victims.  That Sunnis are targeting other Sunnis 
suggest a political struggle within a community and, by extension, diversity 
of thought. Likewise, while Sistani might be the most prominent religious 
figure among Iraqi and, for that matter, Iranian Shi‘ites, Iraqi Shi‘ites have 
been unable to coalesce around a single political leadership.  While Supreme 
Council for Islamic Revolution in Iraq leader Abdul ‘Aziz Hakim proposed 
that Iraq’s southern nine provinces coalesce into a single Shi‘ite federal unit, 
political dissension and rivalry within this diverse region shelved his plans. 
 A tendency to simplify religious identity undercuts reporters’ 
accuracy in other ways.  By highlighting and exaggerating sectarian 
polarization, few journalists noted that one-in-seven members of the 
“Sistani-endorsed”64 United Iraqi Alliance were actually Arab Sunnis, a 
representation in proportion to the Arab Sunni component of the general 
population.  The Los Angeles Times omitted mention of the United Iraqi 
Alliance’s Sunni component, even when discussing how “Members of the 
United Iraqi Alliance…are thinking about how to include some Sunnis in the 
government.”65  The New York Times chose not to cover a January 9, 2005 
United Iraqi Alliance rally in Najaf which featured Mudhar Shawkat and 
Sheikh Fawaz al-Gerba, two Arab Sunnis campaigning on the so-called 
Sistani list; correspondent Dexter Filkins visited the rally, but such sectarian 
cooperation did not fit into the convention narrative. 
 Many reporters sought to artificially construct a Sunni hierarchy to 
compliment that of the Shi‘ites.  For many journalists, the Association of 
Muslim Scholars fit the role.  Founded soon after Iraqi liberation by Shaykh 
Ahmad al-Kubaysi, a radical cleric who spent his exile in the United Arab 



Emirates, al-Kubaysi assembled the group with money supplied by wealthy 
Persian Gulf donors.66  Rather than build a wide-ranging umbrella 
organization, he patched together a membership comprised of former regime 
officials and Salafists who practice a radical interpretation of Islam 
subsidized by Saudi authorities.  Salafists aspire to recreate Islamic practice 
as they believe it existed at the time of Muhammad.  Many seek to 
implement strict Islamic law and reject cultural imports from the West. 
While the Association of Muslim Scholars claimed to speak on behalf of 
Iraq’s [Arab] Sunnis, in reality spoke only for the most radical fringe.  
Nevertheless, Associated Press writer Mariam Fam cited the group’s 
spokesman for comments on behalf of Sunnis in a February 12, 2004 article 
examining disputes over election timing.  The New York Times was slightly 
more careful when it described the group as “claim[ing] to speak for as 
many as 3,000 Sunni mosques,” and later said that “it is increasingly 
understood here [in Baghdad] as the voice of the insurgency.”67  Analysis 
such as that which occurred in the Financial Times discussing competing 
Sunni trends was a rarity among the Western press.68 
 A byproduct of the Western media’s tendency to consolidate 
communities into a single voice is the tendency to stereotype religious 
communities.  Nowhere has this been more egregious than with Iraq’s Sunni 
Arab community.  There has been a tendency among journalists and 
editorialists to conflate religion with ideology by implying that Sunnis are 
naturally sympathetic to Baathism.  For example, The Cleveland Plain 
Dealer blamed the Sunni insurgency on “vindictive fiats barring non-
criminal Baathists from positions of power.”69  Not only is this factually 
wrong, but it also does not address the myriad of Sunni Arabs who have 
opposed both Baathism and the insurgency, nor the fact that within the 
senior ranks of the Baath Party were a number of Kurds, Turkmen, and 
Shi‘a.  The Chicago Tribune likewise conflated Sunnism with Baathism.70 
The Washington Post also fell into this trap.71 
 The stereotyping of Iraqi Sunnis by the Western press undercut both 
the accuracy of their stories and the relevance of their analysis.  The 
Association of Muslim Scholars promoted only one theological strain.  Its 
Salafism is not representative of the Iraqi Sunni community, though.  Not 
only does such radicalism emerge from a school of Islamic jurisprudence not 
dominant in Iraq, but it also does not take into account the influential Sufi 
presence that spans Iraq’s ethnic mosaic.  The Sufis embrace mystical and 
spiritual interpretation of the Qu’ran that directly challenges the literal 
approach of the Salafis.  In some ways, the dichotomy between Salafi and 
Sufi implied a struggle within the Sunni community between foreigner and 



native, a phenomenon played out on the larger scale within the insurgency.  
As such, the Sufis became the chief targets of Salafist Sunnis.  Long before 
the Western media reported the insurgents’ seizure and decapitation of 
Western hostages, Islamist insurgents targeted Iraq’s Sufi community.72  
Shortly after Baghdad’s fall, Salafist gangs began a campaign of 
intimidation and murder against Sufi clerics, taking over by force 
neighborhood congregations in Baghdad. 

While scores of journalists descended upon the restive city of 
Fallujah, only the Financial Times mentioned that the largely Sunni city had 
100 Sufi lodges, in addition to 200 mosques. As its correspondent Nicolas 
Pelham posited, “Who wins this theological battle for the Sufi lodges will 
largely determine the US’s future in Iraq.” 73 
 Perhaps no where is the moderation encouraged by Sufism more 
apparent than in Kirkuk, an oil-rich town in northern Iraq contested by Iraq’s 
three major ethnic groups.  Even before the war began, some journalists 
were highlighting Kirkuk, under Saddam’s regime the site of a brutal ethnic 
cleansing campaign conducted by Arabs against Kurds and Turkmen, as a 
potential flashpoint.74  The New Republic, for example, called the city, “the 
one Iraqi obstacle you haven’t heard of.”75  In October 2003, more than six 
months after Coalition troops occupied the city, Agence France Presse 
described Kirkuk as “unstable.”76 In the wake of the 2005 Iraqi elections, 
The Boston Globe labeled the city “volatile.”77   

While Kirkuk has been tense, and there have occasional acts of 
violence and terrorism, the fact that the fabric of the city has held despite 
doomsday predictions is perhaps due to religion more than any other factor:  
Kirkuk is home to a number of Sufi takiya.  Membership in these Sufi lodges 
spans ethnicity.  As such, they provide institutions of unity in a city 
otherwise susceptible to the centripetal force of ethnic nationalism.  Arabs, 
Kurds, and Turkmen meet in Kirkuk’s takiya to study, pray, talk, and 
socialize.   

Many journalists have ignored the takiya and, indeed Coalition 
Provisional Authority political officers stationed in Kirkuk could not be 
bothered to visit the important sites.  Without parallel institutions in their 
own lives, both journalists and diplomats remained largely unaware of their 
presence.  Only Nibras Kazemi, himself an Iraqi Shi‘ite, wrote about the 
importance of Kirkuk’s takiyas.78  Much of the Western press is unaware 
that Jalal Talabani, the newly-appointed president of Iraq, originally derives 
his political legitimacy not only from his position as leader of the Patriotic 
Union of Kurdistan, but also his association with Kirkuk’s Talabani takiya, 
where most of his ancestors are buried. 



Conclusions 
After Saddam’s regime fell, reporters took over the Sheraton and 

Palestine Hotels in downtown Baghdad.  Others rented mansions in posh 
neighborhoods adjacent to the house of Iraqi political leaders.  The 
Washington Post, for example, established their bureau in a house down the 
street from Iraqi President Jalal Talabani’s fortified compound.  Few 
reporters left their secured compound.79  Some Iraqis, taking advantage of 
their new freedom to watch foreign channels via satellite, joked that they 
should hang a banner on the 14th of Ramadan Mosque—across the street 
from the two hotels—urging reporters to find a new backdrop.  Many 
journalists grew reliant on the same fixers to whom they were once assigned 
by Iraqi President Saddam Husayn’s Ministry of Information.80  These 
fixers—most of whom were Sunni Arabs who led privileged lives under 
Saddam’s regime—relayed their ideological and sectarian biases, many of 
which became reflected in mainstream reporting.  The general ignorance of 
religion among Western journalists caused many to miss the opportunity to 
ask pertinent questions, and others to be led by fixers who viewed them as 
gullible.  As a result, even veteran journalists misinterpreted events, 
transmitted fault analysis, and generally undercut the quality of their 
reporting.  Analysis absent awareness of religion will always be faulty. 

Religion need not nor should be the central focus of reporting but, 
Middle East political and diplomatic reporting devoid of religious context is 
apt to be inaccurate.  Many American and European journalists are 
decidedly secular.  Reporters may have grown up in a society separating 
religion from politics, but accuracy demands they avoid projection.  
Journalists might separate religion from their daily life, but not all societies 
do so.  Downplaying or ignoring religion in the Middle East sacrifices 
accuracy and understanding.  To convey conflicts, politics, and diplomacy 
accurately, Western correspondents must steep themselves in religious 
debates, in order to understand the who, what, where, and why of the events 
they seek to describe.  Theology need not infiltrate journalists’ work, but 
then understanding of it should. 
                                                 
1 Michael Rubin, editor of the Middle East Quarterly, is a resident scholar at 
the American Enterprise Institute and co-author with Patrick Clawson of 
Eternal Iran: Chaos and Continuity. New York: Palgrave, 2005. 
2 John F. Burns.  “Iraqi Conference on Election Plan Sinks into Chaos.”  The 
New York Times.  August 16, 2004. 



                                                                                                                                                 
3 For an overview of the Tobacco Protests, see: Nikki Keddie.  Religion and 
Rebellion in Iran: The Tobacco Protests of 1891-1892.  Belfast: W.&G. 
Baird, Ltd., 1966. 
4 Extract from Kashf al-Asrar (Revelation of Secrets). Translation in: Imam 
Khomeini (Hamid Algar, trans.).  Islam and Revolution.  (London: Kegan 
Paul, 1981), 170. 
5 Ruhollah Khomeini.  Hukumat-i Islami. Najaf: Nahzat-i Islami, 1391 
[1971]; for an English translation, see: Imam Khomeini (Hamid Algar, 
trans.).  Islam and Revolution.  (London: Kegan Paul, 1981), 27-166. 
6 Khomeini.  “The Incompatibility of Monarchy with Islam.”  October 31, 
1971.  In Algar, 204. 
7 Khomeini.  “Message to the Muslim Students in North America.”  July 10, 
1972.  In Algar, 210-211. 
8 Khomeini.  “In Commemoration of the First Martyrs of the Revolution.”  
February 19, 1978.  In Algar, 213. 
9 Le Journal.  November 28, 1978. 
10 Le Monde.  January 9, 1979. 
11 One exception, albeit too late, was in The Associated Press.  March 31, 
1980. 
12 Jonathan C. Randal.  “Huge March in Tehran Is Peaceful.”  The 
Washington Post.  December 11, 1978. 
13 Ira Klein.  “The 70-Year Roots of Iran’s Turmoil.”  The Washington Post.  
December 24, 1978. 
14 Steven Erlanger.  “Iran’s Shaky Theocracy.”  The New Republic, 
November 10, 1979.  Pg. 12-13. 
15 Ettela‘at.  February 2, 1979.  
16 Joe Strupp.  “Pentagon Releases Reports’ Iraq Slots.”  Editor&Publisher.  
February 13, 2003. 
17 “Ayatollah Sadeq Khalkhali.” The Daily Telegraph.  November 28, 2003. 
18 See, for example, “Spiritual Leader,” published April 8, 1979 in The 
Washington Post.  www.loc.gov/rr/print/swann/herblock/one.html  
19 Patrick E. Tyler.  “U.S. Forces at Edge of a Blacked-Out Baghdad.”  The 
New York Times. 
20 See, for example, James Dao and Eric Schmitt.  “U.S. Taking Steps to Lay 
Foundation for Action in Iraq.”  The New York Times.  November 18, 2002. 
21 Nazila Fathi.  “Iraqi Cleric in Iran Welcomes Plans to Oust Hussein.”  The 
New York Times.  August 4, 2002. 
22 For a good overview, see: Moojan Momem.  An Introduction to Shi‘i 
Islam.  (New Haven: Yale University Press, 1985), 203-206.  Moomen 

http://www.loc.gov/rr/print/swann/herblock/one.html


                                                                                                                                                 
describes the historical evolution of the terms, the latter two of which are 
relatively recent innovations. 
23 For example, the pro-Islamic Republic “Ahl ul-Bayt Islamic Organization 
Official Website” (www.fabonline.com) lists eight “grand scholars alive in 
the Shi‘a world,” although most mainstream Shi‘ite would dispute the 
inclusion of Khamene‘i.  Washington Post staff writer William Booth listed 
only four: Sistani; Muhammad Sa‘id Tabataba‘i al-Hakim; Ishaq Fayadh; 
and Bashir Najafi, although he arbitrarily limited his list to those resident in 
Najaf. 
24 Craig Smith.  “A Long Simmering Power Struggle Preceded Killings at an 
Iraqi Holy Shrine.”  The New York Times.  April 13, 2004. 
25 George Packer.  Assassins’ Gate.  New York: Farrar, Straus, and Giroux, 
2005; Thomas E. Ricks.  Fiasco: The American Military Adventure in Iraq.  
New York: Penguin Press, 2006.   
26 Husayn ‘Ali Montazeri.  Matn-i kamil-i khatirat-i Ayatallah Husayn ‘Ali 
Muntaziri.  (Spånga, Sweden: Baran, 2001). 
27 Youssef M. Ibrahim.  “Grand Ayatollah Ali Araki.”  The New York Times.  
December 1, 2004. 
28 “Iran Intervenes, Names its Top Cleric Head of World’s Shiite Muslims.”  
Chicago Tribune.  December 7, 1994. 
29 While many journalists misunderstood the nature Shi‘ism, editorial pages 
did publish contributors who offered greater nuance.  See, for example, 
Frank Smyth.  “Iraq’s Forgotten Majority.”  The New York Times.  October 
3, 2002. 
30 Most analysts suspect that Saddam’s regime ordered the 1980 
assassination of Ayatollah Muhammad Baqir al-Sadr, then the Shi‘i world’s 
most prominent marja’ at-taqlid.  See: “Statement of Mr. Max Van Der 
Stoel,” special rapporteur of the U.N. Commission on Human Rights on the 
Situation of Human Rights in Iraq (New York: United Nations, 1999). 
31 “Reuters Bureau Chief; IHT correspondent in Tehran expelled.”  Agence 
France Presse.  February 4, 2001. 
32 Susan Sachs.  “The World: Theocracy and Democracy.”  The New York 
Times.  January 18, 2004. 
33 Edward Wong.  “Iran is in Strong Position to Steer Iraq’s Political 
Future.”  The New York Times.  July 3, 2004. 
34 The only Western news agency to pick up the controversy over dates was 
Agence France Presse, “Iran’s religious leaders divided over Eid start.”  
November 25, 2003.  The Agence France Presse report, however, did not 

http://www.fabonline.com/


                                                                                                                                                 
appreciate the full ramifications of the controversy given the public dispute 
between Sistani and Khamene‘i. 
35 Cameron Khosrowshahi.  “Iraqi Shiism could topple the mullahs.”  
International Herald Tribune.  March 24, 2005. 
36 Anthony Shadid.  “Shiite Clergy Push Vote in Iraq.”  Washington Post.  
December 7, 2004. 
37 Article 100.  Constitution of the Islamic Republic of Iran.  For an English 
translation, see: Hamid Algar, trans.  Constitution of the Islamic Republic of 
Iran.  Berkeley: Mizan Press, 1980. 
38 Article 91, Constitution of the Islamic Republic of Iran. 
39 Daily News (New York), May 27, 1997. 
40 The Guardian (London).  May 26, 1997. 
41 Meg Laughlinby.  “Shiites show strength through pilgrimage.”  Knight-
Ridder Foreign Service.  April 22, 2003; “Clerics Ascend to Power.”  
St.Petersburg Times, April 22, 2003; John Daniszewski.  “Shiites Get their 
Shot at Power.”  Los Angeles Times, April 21, 2003. 
42 Robert Collier.  “Religious Frenzy and Anger on Once-Banned 
Pilgrimage.”  The San Francisco Chronicle.  April 23, 2003.   
43 Meir Litvak.  Shi‘i Scholars of Nineteenth-Century Iraq.  (London: 
Cambridge University Press, 1998), 99. 
44 Hamza Hendawi.  “Powerful Iraqi Shiite cleric al-Sistani’s Iranian 
citizenship slowly becoming an issue.”  Associated Press.  January 26, 2004. 
45 Anthony Shadid.  “Shiite Clerics Emerge as Key Power Brokers.”  
Washington Post.  December 1, 2003. 
46 Larry Kaplow.  “Iraq blast linked to al-Qaida; Bomb is like one that hit 
U.N. complex.”  The Atlanta-Journal Constitution.  August 31, 2003; Neil 
MacFarquhar.  “After the War: Funerals.”  The New York Times.  August 31, 
2003/ 
47 Douglas Frantz and James Risen.  “A Nation Challenged: Terrorism.”  
The New York Times.  March 24, 2002. 
48 “Iran’s Al-Qaeda Link: What the 9-11 Commission Found.”  Middle East 
Quarterly.  Autumn 2004, pp. 71-74. 
49 Maureen Fan.  “Ayatollah Complicates U.S. Plans.”  Knight-Ridder News 
Service (as cited in The Miami Herald).  December 7, 2003. 
50 Aamer Madhani.  “Clerics flex political muscles.”  The Chicago Tribune.  
March 25, 2004.  National Public Radio’s “All Things Considered” also 
featured Karbala‘i in a March 8, 2004 report. 
51 Dan Murphy.  “View emerging of Shiite-ruled Iraq.”  Christian Science 
Monitor.  February 7, 2005. 



                                                                                                                                                 
52 Tyler Marshall and Ashraf Khalil.  “Aide to Top Shiite Cleric in Iraq 
Slain.”  January 14, 2005.  A1. 
53 Interview with Ladan Archin, Iran Country Director in the Office of the 
Secretary of Defense.  Washington, D.C.  March 27, 2005. 
54 Edward Wong.  “Iran is in Strong Position to Steer Iraq’s Political 
Future.”  The New York Times.  July 3, 2004. 
55 Dogen Hannah and Hannah Allam.  “U.S., Iraq skeptical as cleric accepts 
deal.”  San Jose Mercury News.  August 19, 2004. 
56 Paul Wiseman and David Enders.  “Al-Sadr’s Intentions, Ambitions 
Unclear.”  USA Today.  July b16, 2004. 
57 Nimrod Raphaeli.  “Understanding Muqtada al-Sadr.”  Middle East 
Quarterly.  11:4 (Autumn 2004), 33-42. 
58 Patrick Cockburn and David Enders.  “Shia’s make their choice for Iraq’s 
New Prime Minister.”  The Independent.  February 23, 2005; Alissa J. 
Rubin.  “Iraq Shiites Offer Election Slate.”  Los Angeles Times.  December 
10, 2004. 
59 For an explanation of American attempts to marginalize Chalabi, see: 
Brian Bennett and Michael Weisskopf.  “Inside the Takedown.”  Time.  June 
7, 2004. 
60 Yitzhak Nakash.  The Shi‘is of Iraq.  (Princeton: Princeton University 
Press, 1994), 23. 
61 Batatu, 315. 
62 Tom Lasseter and Nancy A. Youssef.  “Shiite Alliance Will Lead Iraq.” 
The Kansas City Star.  February 14, 2005. 
63 Leslie H. Gelb.  “The Three-State Solution.”  The New York Times.  
November 25, 2003. 
64 Drake Bennett.  “The Day After.” The Boston Globe.  January 16, 2005. 
65 Alissa J. Rubin.  “The Iraqi Elections: Shiites Likely Victors, but Path is 
Unknown.”  Los Angles Times.  January 31, 2005. 
66 Eric Davis.  “Iraqi Sunni Clergy Enter the Frey.”  Religion in the News.  
7:3 (Winter 2005).  
http://www.trincoll.edu/depts/csrpl/RINVol7No3/IraqiSunnisJoinFray.htm  
67 Dexter Filkins and Warren Hoge.  “As January Nears, Iraq Waits for 
Promised Election Assistance.”  The New York Times.  October 21, 2004. 
68 Charles Clover and Dhiya Rasan.  “The Chance to Take Part in the 
Planned Election could be Tempting to some anti-Coalition Leaders.”  
Financial Times.  October 21, 2004. 

http://www.trincoll.edu/depts/csrpl/RINVol7No3/IraqiSunnisJoinFray.htm


                                                                                                                                                 
69 “Another Year of War; The Iraqi Election offers Ample Reason for Hope, 
Still the Insurgency Shows no Signs of Abating.”  The Plain Dealer.  March 
20, 2005.  
70 Liz Sly.  “With Assembly Shaped, Iraq Constitution Next.”  The Chicago 
Tribune.  February 18, 2005. 
71 Patrick J. McDonnell.  “Key Sunni Arab Group Predicates Its 
Participation on Troops’ Leaving.”  Los Angeles Times.  February 16, 2005. 
72 Kurdistani Nwe.  July 20, 2002. 
73 Nicolas Pelham.  “Siege of Falluja Ignites Wrath of Iraq’s Mystical Sufi 
Masters.”  Financial Times.  April 21, 2004. 
74 For a detailed chronicle of ethnic cleansing in and around Kirkuk, see: 
Nouri Talabany.  Arabization of the Kirkuk Region.  Uppsala, Sweden: 
Kurdistan Studies Press, 2001. 
75 Asla Aydintasbas.  “City Limits.”  The New Republic.  August 19, 2002. 
76 Agence France Presse, October 7, 2003. 
77 Thanassis Cambanis. “Fractured Iraq sees a Sunni Call to Arms.”  The 
Boston Globe.  March 27, 2005. 
78 Nibras Kazemi.  “Kurds Marching Off.”  The New York Sun.  March 31, 
2005. 
79 Christine Chinlund.  “Dateline: Baghdad.”  The Boston Globe.  June 21, 
2004 
80 Jonathan Foreman.  “Bad Reporting in Baghdad.”  The Weekly Standard.  
May 12, 2003. 


